Open menu

 Σχολιασμός  Έρευνας

Ελένη Αθανασιά

Η έρευνα υλοποιήθηκε τα σχολεία του Αγρινίου, τον Ιανουάριο του 2009,  απάντησαν μαθητές από το 2ο λύκειο , το 3ο Γυμνάσιο και το Μουσικό Σχολείο. Το σύνολο των ερωτηθέντων ανέρχεται σε 138. Συγκεκριμένα μετείχαν  κορίτσια  κατά 59% και αγόρια κατά 41%. Το 60% βρίσκεται στην ηλικία των 15 και 16 χρόνων.

Το μορφωτικό επίπεδο των γονιών

Α) η μητέρα είναι πτυχιούχος ΑΕΙ (26,98%) , πτυχιούχος ΤΕΙ (15%), απόφοιτη Λυκείου(39,68%)

Β) ο πατέρας σε ποσοστό περίπου 50% έχει ανώτερη εκπαίδευση

Οι ερωτηθέντες μένουν σε αστικά κέντρα σε ποσοστό  78%

Ερωτήσεις

(Ερώτηση 1η )Το 56% έχει προσωπικό υπολογιστή  

(ερ . 2η  )ενώ τα σπίτια  που διαθέτουν υπολογιστή ανέρχονται στο 81%.

(ερ. 3η )Σε ίδιο ποσοστό (80% ) έχουν πρόσβαση στον υπολογιστή του σπιτιού.

(ερ. 4η ) Μείωση παρατηρείται (60%) στο ποσοστό της ελεύθερης πρόσβασης στον υπολογιστή.

 (ερ. 5η ) Το 79% των μαθητών έχει πρόσβαση στο διαδίκτυο

(ερ. 6η ).για το οποίο το 60% πληροφορήθηκε από φίλους και

το 22% από το σχολείο και

το 12% από τους γονείς

(ερ. 7η ).Άρχισαν την είσοδο στο διαδίκτυο από την ηλικία των 10-12 το 31,75%,

στα 12-14 το 53.17%και

το 15,9% στην ηλικία των 8-10.

(ερ. 8η ).Στο ίντερνετ εισέρχονται σε χώρους εκτός σπιτιού το 61,90% και το 30,16% στο σπίτι.

(ερ. 9η ).Το 74,60% ασχολείται μία με δυο ώρες την ημέρα και το 15,87%  τρεις με τέσσερις ώρες. 

(ερ. 10η ).Οι γονείς επιτρέπουν αυτή την ενέργεια σε ποσοστό 90%.

 (ερ. 11η ).Οι γονείς που δεν επιτρέπουν την είσοδο στο διαδίκτυο (περιστασιακά) καταφεύγουν στην απαγόρευση εισόδου  19%,

στην έντονη επίπληξη 19%,

άλλες πρακτικές χρησιμοποιεί το 42%.

(ερ. 12η ).Σε αυτούς που χρησιμοποιούν το διαδίκτυο υπάρχει αποκλεισμός ορισμένων ιστοσελίδων στο 42%.

(ερ. 13η ).Από τους ερωτώμενους έχει ενημερωθεί για τους τρόπους προστασίας από τους κινδύνους του διαδικτύου το 90%.

(ερ. 14η ).ενημερώθηκε το 40% από φίλους,

το 30% απέκτησε τη γνώση μετά από προσωπική αναζήτηση,

το 20% από το σχολείο και

το 10% από την οικογένεια

(ερ. 15η ).Επίσης το 90% έχει αγαπημένες ιστοσελίδες τις οποίες το 24% επισκέπτεται κάθε μέρα και το 44% συχνά(ερ. 16η )..  

(ερ. 17η ).Οι αγαπημένες ιστοσελίδες έχουν θέμα γνωριμίες 7%, επιστημονικό2%,

παιχνίδια 38%,

πορνό 8% και

άλλα το 45%.

(ερ. 18η ).Το 60% έχει προσωπική διεύθυνση(email).

(ερ. 19η ).Το 63,49% επικοινωνεί με φίλους κάπου κάπου και το 30,13% επικοινωνεί συχνά.

(ερ. 20η ).Το 40% συζητά ή συμμετέχει σε συζητήσεις στο διαδίκτυο με άτομα που δεν γνωρίζει.

(ερ. 21η ).Συζητά προσωπικές ανησυχίες το 57,14%  και

το 36,51% επίκαιρα θέματα.

(ερ. 22η ).Μόνο το 30% επικοινωνεί με φορείς και οργανώσεις μέσω διαδικτύου.

(ερ. 23η ).Το 28% διατηρεί επαφή με ανθρώπους που γνώρισε στο διαδίκτυο και

(ερ. 24η ). το 80% εμπιστεύεται τις γνωριμίες   του που απέκτησε μέσα από τις επαφές του στο διαδίκτυο.

(ερ. 25η ). Αγοράζει μέσω διαδικτύου το 30% και

(ερ. 26η ). αγοράζει cd σε ποσοστό 42,24%,

το 30,16% είδη ένδυσης

και το 24,60% βιβλία.

(ερ. 27η ). Ανεβάζει βίντεο στο διαδίκτυο το 38%.

(ερ. 28η ). Ενημερώνεται και παρακολουθεί τους ιστοτόπους που παράγουν βίντεο το 68%.

(ερ. 29η ). Καταγράφουν τις σκέψεις τους σε ηλεκτρονικό ημερολόγιο το 28% και

(ερ. 30η ). το 20% γράφει σε blog.

(ερ. 31η ). Το 20% έχει δεχθεί επιθετική συμπεριφορά κατά την επικοινωνία του.

(ερ. 32η ). το 20% γνωρίζει τι σημαίνει ο όρος grooming.

 (ερ. 33η ). Η γλώσσα που χρησιμοποιούν στη χρήση του ίντερνετ  είναι ελληνικά 42%,

αγγλικά 18,25%

και το 31,75% φωνητικά ελληνικά.

(ερ. 34η ). Στην ερώτηση αισθάνεσαι εξαρτημένος από το διαδίκτυο ή σου είναι αναγκαίο για την επικοινωνία σου όπως η ανάγνωση και η γραφή, απαντά «όχι» το 80%.

(ερ. 35η ). Επιλέγουν να ασχολούνται με το διαδίκτυο το 78,57% για ενημέρωση ,

το 15,8% επειδή είναι η ασχολία αυτή της μόδας,

το 7% επειδή δεν έχει παρέες

και επειδή δεν έχουν άλλο τρόπο ψυχαγωγίας το 3%.

(ερ. 36η ). Προτιμά να μη συζητά με ένα φίλο και να ασχολείται με το ίντερνετ , το 20%.

 (ερ. 37η ). Θεωρούν ότι η ενασχόληση με το διαδίκτυο τους παρέχει 50% πληροφόρηση,

6,35% φυγή από τα προβλήματά τους,

2% επικοινωνία,

11,11% εκτόνωση,

μοναξιά το 1,59,

6,35% εθισμό,

βλάβες στην υγεία το 3,17%

και γνώση 3,17%

και απώλεια χρόνου το 15,8%.

 (ερ. 38η ). Το 44% θεωρεί ότι η πρόσβαση στο διαδίκτυο είναι ασφαλής και δεν το επηρεάζει αρνητικά , δεν του επιφέρει βλάβες στην υγεία, πλύση εγκεφάλου. εμμονές , επηρεασμούς.

 (ερ. 39η ). Νομίζει ότι το διαδίκτυο διακινεί περισσότερο

τρόπο ζωής το 26,9%

ιδέες το 36,5%,

γνώση το 36,5%.

 (ερ. 40η ). Αν δεν τους επιτραπεί για ένα διάστημα η πρόσβαση στο διαδίκτυο  θα ένιωθαν το 4% απελπισία,

το 3,2% μοναξιά.

το 4% χαρά

και το 88,9% τίποτε. 

(ερ. 41η ). Δεν συζητά με τους γονείς του για τα όσα πληροφορείται από την περιδιάβαση στο ίντερνετ το 56%.

(ερ. 42η ). Το 80% γνωρίζει τι είναι τα παιχνίδια στο διαδίκτυο,

 και(ερ. 43η ). έχει παίξει μια φορά το19,5%  ,

μερικές φορές το 37,3% ,

συχνά  το 23,8% ,

καθημερινά το 19,8

(ερ. 44η ). Παίζουν στον προσωπικό τους υπολογιστή  το 49,2%  ,

στον υπολογιστή που υπάρχει στο σπίτι το 17,4%,

σε χώρο εκτός σπιτιού το 33,3%      .

 (ερ. 45η ). Παίζουν επειδή νιώθουν ευχαρίστηση το 41%  ,

επειδή τους αρέσει να κερδίζουν το 15%  ,

επειδή ξοδεύουν το χρόνο τους 44%  . 

(ερ. 46η ). Αφιερώνει μια ώρα στο παιχνίδι όταν παίζει το 60,3%, και το υπόλοιπο 39,6% αφιερώνει περισσότερο από μια ώρα.

 (ερ. 47η ). Οι γονείς δεν επιπλήττουν για αυτή την ασχολία σε ποσοστό 80%.

(ερ. 48η ). Το 55% των περιπτώσεων οι γονείς συζήτησαν με το παιδί για αυτή την ασχολία του.

 (ερ. 49η ). Αν υπήρχε ισχυρή  παρουσία γονιών ή φίλων στη ζωή τους θα έπαιζαν στο διαδίκτυο το 65%

 (ερ. 50η ). ενώ το 75% γνωρίζει ότι μπορεί να εξαρτηθεί από αυτή την ασχολία.

 (ερ. 51η ). Προγραμματίζει πότε και πόσο θα παίξει το 65%

 και (ερ. 52η ). παίζει παιχνίδι γνώσης το 58% και το 42% παιχνίδι κέρδους.

 (ερ. 53η ). Οι φίλοι του παίζουν στο διαδίκτυο κατά 95%.

 (ερ. 54η ). Γνωρίζει ότι παίζοντας μπορεί κάποιοι να του μεταφέρουν τρόπο σκέψης και πρότυπα ζωής το 75% και το 25% δεν το γνωρίζει.

 Παρατηρήσεις

Σκοπός της έρευνας ήταν να καταδειχτεί η σχέση των εφήβων με το διαδίκτυο και συγκεκριμένα με τους τομείς:

1.πληροφόρηση για το διαδίκτυο , χρήση και επικοινωνία μέσω διαδικτύου ( email μηνύματα, συζητήσεις, blog)

2.η επιλογή αυτής της σχέσης και ο βαθμός συνειδητοποίησης από τους εφήβους της αιτίας που οδηγεί στην ηλεκτρονική επικοινωνία

3.η σχέση τους με τα παιχνίδια στον υπολογιστή

4.να διαφανεί η άποψη και η στάση των γονιών σ΄ αυτά τα ζητήματα.

Συμπεράσματα που προέκυψαν

Οι έφηβοι διαθέτουν (56%) προσωπικό υπολογιστή και έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο (71%), την οποία απέκτησαν σχεδόν στην ηλικία των 12 χρόνων και μάλιστα η ενημέρωση για το διαδίκτυο προήλθε από τους φίλους.

Εκτός  σπιτιού μπαίνουν στο ίντερνετ και ασχολούνται μια με δυο ώρες την ημέρα με την συγκατάθεση των γονιών.

Αποκλεισμός ιστοσελίδων υπάρχει σε μικρό ποσοστό . έχουν ενημερωθεί για την επικινδυνότητα και τον τρόπο προστασίας.

Έχουν αγαπημένες ιστοσελίδες τις οποίες επισκέπτονται συχνά.

Διαθέτει ηλεκτρονική διεύθυνση το 60% και επικοινωνεί με φίλους, συζητά και με άτομα που δεν γνωρίζει κυρίως προσωπικές ανησυχίες και μάλιστα εμπιστεύεται αυτές τις γνωριμίες. Το 20% έχει δεχθεί επιθετική συμπεριφορά απ’ αυτές του τις περιπλανήσεις.

Δεν αισθάνεται εξάρτηση από το διαδίκτυο και θεωρεί ότι η πρόσβαση σ’ αυτό είναι ασφαλής,

 Το 7% θα ένιωθε άσχημα αν δεν του επιτρεπόταν η είσοδος.

Παίζουν κυρίως για ευχαρίστηση και προγραμματίζει το πότε και το πόσο το 65%.Γνωρίζουν ότι μπορεί να δεχθούν επιρροές σε τρόπο σκέψης. Εκείνο που πρέπει να ενδιαφέρει είναι το ποσοστό που κολλάει στον υπολογιστή και εμπιστεύεται τις γνωριμίες.