Open menu

Αν ψάξεις… θα βρεις!!!
Πρόγραμμα Προαγωγής της Ψυχικής Υγείας 
και Ενίσχυσης της Ψυχικής Ανθεκτικότητας

Το Κέντρο Πρόληψης κατά των Εξαρτήσεων και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας ΠΕ Αιτωλ/νίας «ΟΔΥΣΣΕΑΣ» σε συνεργασία με τη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Αιτωλοακαρνανίας (Τμήμα Σχολικών Δραστηριοτήτων), θα υλοποιήσει μέσα στην τρέχουσα σχολική χρονιά 2017-2018 Πρόγραμμα Προαγωγής της Ψυχικής Υγείας  που αφορά σε μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου.
Πρόκειται για ένα Πρόγραμμα, το οποίο απευθύνεται σε όλους τους μαθητές της τάξης. Σκοπός του προγράμματος είναι η  ενίσχυση της ψυχικής ανθεκτικότητας, η σύνδεση των μαθητών με τις ικανότητες και τις δυσκολίες τους και η διάκριση και αποδοχή των διαφορετικών εκδοχών της ταυτότητας.
Το πρόγραμμα ολοκληρώνεται σε 6 δίωρες συναντήσεις (1 συνάντηση/15 ημέρες). Οι Ενότητες του Προγράμματος ενδεικτικά θα περιλαμβάνουν θέματα εφηβείας, ταυτότητας, σχέσεων, εξαρτήσεων, ψυχικής ανθεκτικότητας.


Υπεύθυνη Προγράμματος: Λαμπρινή Τραυλού, Ψυχολόγος, Msc.



Αν Ψάξεις, θα Βρεις....: The Diary
από τους μαθητές του γ2 γυμνασίου του ΜΣΑ

1η Συνεδρία (01.11.2017)
Την 01/11/2017 πραγματοποιήθηκε η πρώτη συνεδρία με τους ψυχολόγους (Λαμπρινή Τραυλού, Ζέτα Ντζιμάνη), τον υπεύθυνο Σχολικών Δραστηριοτήτων Δ.Δ.Ε. Αιτωλοακαρνανίας, Ρένο Χριστοδουλίδη και τους μαθητές της τάξης γ2 γυμνασίου. Καθώς ήταν η πρώτη μας συνάντηση δημιουργήσαμε έναν κύκλο όπου ο καθένας είπε κάποια πράγματα για τον εαυτό του για ένα με δύο λεπτά. Ύστερα, χωριστήκαμε σε ομάδες των 6 ή 7 ατόμων όπου μας δόθηκε μια κόλλα χαρτί με μια πρόταση και έπρεπε να απαντήσουμε στις ερωτήσεις που περιείχε. Όλοι οι μαθητές φάνηκαν ευχαριστημένοι και αρκετά περιέργοι για να δουν τι μας περιμένει στις επόμενες συνεδρίες!!!!!

Καλαμπαλίκη Ευτυχία

2η Συνεδρία (13.11.2017)
Η δεύτερη συνεδρία κύλησε ακόμα πιο ευχάριστα απο την πρώτη. Κύρια θέματα της συζήτησής μας ήταν “Η Αυτοεκτίμηση” και “Το Άγχος”. Αρχικά, μας μοιράστηκε ένα φυλλάδιο πάνω στο οποίο έπρεπε να συμπληρώσουμε την πρόταση: “ Είμαι..”, σύμφωνα με αυτά που πιστεύουμε για τον εαυτό μας. Στη συνέχεια, διαβάσαμε τις προτάσεις μας δυνατά, κάτι που μας βοήθησε τόσο στο να νιώσουμε άνετα στην ομάδα, όσο και στο να γνωριστούμε καλύτερα μεταξύ μας. Μετά απο αυτό, γεμίσαμε τον πίνακα με λέξεις που αφορούσαν την αυτοεκτίμηση και συζητήσαμε για την υψηλή και τη χαμηλή αυτοεκτίμηση, τα προτερήματα και τα μειονεκτήματα αυτών.
Ύστερα,  ανταλλάξαμε ανοιχτά απόψεις για τις αιτίες, αλλά και τους τρόπους καταπολέμησης του άγχους, μιας που είναι ένα θέμα που απασχολεί τους εφήβους. Τέλος, χωριστήκαμε σε δύο ομάδες. Στην κάθε ομάδα δόθηκε από ένα χαρτόνι. Το χαρτόνι της πρώτης ομάδας έγραφε: «Είναι δύσκολο να μεγαλώνω», ενώ της δεύτερης: «Δεν είναι δύσκολο να μεγαλώνω». Η εργασία μας ήταν να γεμίσουμε τα χαρτόνια με λέξεις, φράσεις, στίχους τραγουδιών ή ακόμα και σκίτσα/ζωγραφιές, που είχαν σχέση με τα συγκεκριμένα ζητήματα, και αργότερα να τα παρουσιάσουμε στην τάξη. Ήταν αρκετά διασκεδαστικό!
Σε αυτές τις δύο ώρες απασχόλησης, ξεφύγαμε λίγο απο το αυστηρό πλαίσιο των μαθημάτων, αφομοιώνοντας χρήσιμες συμβουλές και στοιχεία που μπορούν στο άμεσο μέλλον να αξιοποιηθούν απο τη μεριά μας.

Βασιλική Γιαπράκη 

3η Συνεδρία (11.12.2017)
Τη Δευτέρα 11 Δεκεμβρίου 2017 πραγματοποιήθηκε η τρίτη συνάντησή μας (τμήμα Γ2 Γυμνασίου) με τους ψυχολόγους μας από το πρόγραμμα του σχολείου μας με τον τίτλο «Αν Ψάξεις, θα Βρεις!». Η συνάντησή μας κράτησε συνολικά δύο διδακτικές ώρες και όλοι οι μαθητές ανυπομονούσαν για τη συνάντηση αυτή, καθώς γνώριζαν πως όλο και κάποια ευχάριστη έκπληξη θα τους περιμένει, είτε κάποια ομαδική συζήτηση. Έτσι, μόλις κατέφθασαν οι ψυχολόγοι, οι μαθητές σχημάτισαν έναν κύκλο με τις καρέκλες τους κι αμέσως άρχισε ο καθένας ξεχωριστά να μας λέει το όνομά του, έτσι ώστε να μπορέσουν οι ψυχολόγοι να μας θυμηθούν διότι δεν είχαμε συναντηθεί μαζί τους για δύο εβδομάδες. Στη συνέχεια, αφού μας μοίρασαν στον καθένα από ένα λευκό χαρτί, μας ζήτησαν να σχεδιάσουμε τον εαυτό μας, όπως τον φανταζόμαστε σε 15 χρόνια. Τότε ήταν που ξέσπασε στην τάξη ένα κύμα ενθουσιασμού, καθώς οι μαθητές προσπαθούσαν να απεικονίσουν στο χαρτί μια μεγάλη «έκδοση» του εαυτού τους. Τα μολύβια είχαν πάρει φωτιά, από παντού ακούγονταν επιφωνήματα χαράς και θαυμασμού, ενώ ταυτόχρονα η φαντασία των παιδιών κάλπαζε καθώς ζωγράφιζαν διάφορα σκίτσα στα οποία αποτύπωναν τους μελλοντικούς τους εαυτούς. Τελικά, όταν όλοι είχαν ολοκληρώσει τα σχέδιά τους, οι μαθητές ξεκίνησαν να αποκαλύπτουν τις ζωγραφιές τους και να περιγράφουν, ο καθένας με τη σειρά του, τους εαυτούς τους, εξηγώντας και το γιατί επέλεξαν να σχεδιάσουν ό,τι σχεδίασαν και απαντώντας στις ερωτήσεις που διατύπωναν οι ψυχολόγοι. Τέλος, αφού όλα τα παιδιά ολοκλήρωσαν την περιγραφή των σκίτσων τους, οι τρείς ψυχολόγοι ζήτησαν από τα παιδιά να αναφέρουν ποια από τις εικόνες – ζωγραφιές τους έκανε μεγαλύτερη εντύπωση. Πάντως, αυτό που προκάλεσε μεγαλύτερη εντύπωση σε όλους ήταν το γεγονός ότι όλοι οι μαθητές ζωγράφισαν πράγματα που σχετίζονταν όχι μόνο με τα όνειρα και τις πιο βαθιές τους επιθυμίες. Αυτό ήταν που προκάλεσε και ανυπομονησία στους μαθητές για τις επόμενες συναντήσεις μας με τους ψυχολόγους! Ελπίζουμε οι επόμενες συναντήσεις να εξελιχθούν ακόμα καλύτερα από αυτή, έτσι ώστε να μπορέσουμε να διασκεδάσουμε, αλλά και να μάθουμε περισσότερα πράγματα ο ένας για τον άλλο.

Χρήστος Μπάδας

4η Συνεδρία (10.01.2018)
Μετά από αρκετό καιρό, συγκεντρωθήκαμε ξανά στον κύκλο για την 4η συνεδρία, η οποία κύλησε πιο ξεκούραστα και χαλαρά από τις άλλες. Αρχικά, μιλήσαμε ανοιχτά για τις χριστουγεννιάτικες διακοπές μας επισημαίνοντας τις καλύτερες στιγμές μας κατά τη διάρκεια τους. Ήταν ενδιαφέρον το ότι ακούσαμε τις εμπειρίες των συμμαθητών μας και την άποψη τους πάνω σε αυτό το θέμα. Στη συνέχεια μοιράστηκαν στον καθένα μας τρεις κάρτες που απεικόνιζαν φανταστικά σκίτσα και μυθικά πλάσματα. Ατομικά, έπρεπε για κάθε κάρτα να γράψουμε μια φράση, μια λέξη ή έναν τίτλο σε ένα χαρτί που θα συνόψιζε το περιεχόμενό της.Ύστερα, χωριστήκαμε σε πεντάδες και δουλέψαμε ομαδικά. Εργασία μας ήταν να δημιουργήσουμε ένα παραμύθι με τη φαντασία μας ενώνοντας στοιχεία από τις κάρτες του κάθε μέλους της ομάδας. Μας βοήθησε αρκετά το γεγονός ότι είχαμε δώσει όνομα στις κάρτες από πριν και έτσι βγήκε ένα πολύ ωραίο αποτέλεσμα! Τέλος, παρουσιάσαμε τα παραμύθια μας στην τάξη!
Σε αυτήν την συνάντηση καταφέραμε να ξεφύγουμε λίγο από το βαρύ πρόγραμμα των μαθημάτων και επίσης καταφέρουμε να ξαναφέρουμε στην επιφάνεια την φαντασία και την αίσθηση της παιδικής ηλικίας που κρύβεται μέσα σε κάθε έφηβο!!!

Μυρτώ Μπανιά

5η Συνεδρία (22.01.2018)
Στις 22.01 πραγματοποιήθηκε η 5η συνεδρία με τους ψυχολόγους. Αυτή τη φορά μιλήσαμε για το άγχος και τις επιπτώσεις που έχει. Μέσα από αυτή τη διαδικασία οι μαθητές της τάξης μας διευρύνανε τις γνώσεις τους πάνω σε αυτό το θέμα και έμαθαν πώς το άγχος επηρεάζει τη ψυχολογία του καθενός. Μας μοίρασαν ορισμένα χαρτιά πάνω στα οποία ήταν ζωγραφισμένο ένα ανθρώπινο σώμα. Η εργασία μας ήταν να σχεδιάσουμε τα συμπτώματα που εμφανίζονται στο σώμα μας λόγω του άγχους.Έπειτα τα παρουσιάσαμε στην ομάδα. Είχε μεγάλο ενδιαφέρον να ακούσουμε τι είχε να πει ο καθένας για τα δικά του συμπτώματα, καθώς κάποια από αυτά ήταν ασυνήθιστα και αξιοπερίεργα. Τέλος, χωριστήκαμε σε 4 ομάδες και μας δόθηκε ένα συγκεκριμένο θέμα που κάθε ομάδα θα έπρεπε να αναπτύξει. Μείναμε για μία ακόμη φορά ευχαριστημένοι και χαρήκαμε που είχαμε την ευκαιρία να συζητήσουμε με κάποιον ειδικό γι' αυτό το ζήτημα.

Αναστασία Κασσάρα

6η Συνεδρία (02.02.2018)
Στις 02.02.2018 πραγματοποιήθηκε η τελευταία συνεδρία του προγράμματος που συμμετείχε η τάξη μας «Αν ψάξεις θα βρεις». Η τελευταία αυτή συνάντηση μας προξένησε ποικίλο αριθμό συναισθημάτων ίσως γιατί ξέραμε ότι η εμπειρία μας με αυτούς τους ειδικούς είχε πια τελειώσει.
Κατά τη διάρκεια της τελευταίας σύναξης κάναμε διάφορες δραστηριότητες. Πιο συγκεκριμένα ανταλλάξαμε απόψεις πάνω στο θέμα του άγχους και συζητήσαμε για προσωπικές μας εμπειρίες. Βέβαια το καλύτερο μας το είχαν κρατήσει για το τέλος. Το κάθε παιδί κόλλησε στην πλάτη του ένα χαρτί πάνω στο οποίο ο κάθε μαθητής έπρεπε να γράψει ένα θετικό του χαρακτηριστικό. Αυτό ένωσε ακόμη περισσότερο την τάξη μας μέσα από μια καλύτερη γνωριμία. Έτσι τέλειωσε και το «ταξίδι μας».....

Κώστας Γκρίζης
Θανάσης Μπέστιας