Open menu

Πρόγραμμα ERASMUS + / ΚΑ1
Course: Structured Educational Visit to Schools / Institutes & Training Seminars in Ireland – Δουβλίνο
24 Φεβρουαρίου - 02 Μαρτίου 2019
Εκπαιδευτικοί: Ιωάννα Δημάκη ΠΕ04.02, Αλεξάνδρα Χρήστου ΠΕ02

Στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος «ERASMUS+/Δράση ΚΑ1» και κατά το χρονικό διάστημα από 24 Φεβρουαρίου έως και 02 Μαρτίου 2019, οι καθηγήτριες του Μουσικού Σχολείου Αγρινίου, Ιωάννα Δημάκη, ΠΕ04.02 και Αλεξάνδρα Χρήστου, ΠΕ02, συμμετείχαν σε επταήμερη εκπαιδευτική επιμόρφωση στο Δουβλίνο της Ιρλανδίας, υλοποιημένη από τον εκπαιδευτικό οργανισμό English Matters.

1

Η Βασική Δράση 1 / ΚΑ1 του Erasmus+ αφορά στη μαθησιακή κινητικότητα προσωπικού σχολικής εκπαίδευσης και προσφέρει την ευκαιρία σε στελέχη σχολικών μονάδων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης να βιώσουν μια μαθησιακή εμπειρία σε άλλη ευρωπαϊκή χώρα. Οι συμμετέχοντες μέσω των προσφερόμενων δραστηριοτήτων έχουν τη δυνατότητα να βελτιώσουν γλωσσικές και εκπαιδευτικές γνώσεις και δεξιότητες, να έρθουν σε επαφή με μια νέα κουλτούρα, να επεκτείνουν τις πολιτιστικές τους εμπειρίες και να αναπτύξουν το αίσθημα της ευρωπαϊκής ταυτότητας. Η επιμορφωτική επίσκεψη στο Δουβλίνο ήταν η πρώτη από τις τέσσερις κινητικότητες που υλοποιεί το Μουσικό Σχολείο Αγρινίου κατά το σχολικό έτος 2018 – 2019 με γενική συντονίστρια την υποδιευθύντρια κ. Σταυρούλα Αλεξάκη, ΠΕ06. 
Οι εκπαιδευτικοί του Μουσικού Σχολείου παρακολούθησαν την επιμόρφωση με τίτλο «Structured Educational Visit to Schools / Institutes & Training Seminars in Ireland» στην οποία συμμετείχαν επίσης συνάδελφοι από άλλες πέντε πόλεις της Ελλάδας, αλλά και από την Ισπανία, την Ιταλία, τη Γερμανία, την Πολωνία, τη Λετονία και την Εσθονία. Το πρόγραμμα περιελάμβανε σεμινάρια ιρλανδικής ιστορίας, ενημέρωση από στελέχη της εκπαίδευσης για το ιρλανδικό εκπαιδευτικό σύστημα, επισκέψεις σε τρία διαφορετικού τύπου σχολεία, περιήγηση σε σχολικές εγκαταστάσεις, παρακολούθηση μαθημάτων σε σχολικές τάξεις, συναντήσεις και συνομιλίες με μαθητές, καθηγητές και μέλη της διεύθυνσης, γνωριμία με καινοτόμες πρακτικές μάθησης και διδασκαλίας, και συνεργασία εκπαιδευτικών για την πραγματοποίηση μιας τελικής παρουσίασης. Παράλληλα, περιηγήσεις στο ιστορικό κέντρο του Δουβλίνου, του Λίμερικ και του αρχαιολογικού χώρου Γκλένταλοχ πλαισίωσαν την επταήμερη επιμόρφωση.

Πιο συγκεκριμένα:
Κυριακή, 24-02-2019: Σε ατμόσφαιρα ιδιαίτερα φιλόξενη πραγματοποιήθηκε θερμή υποδοχή όλων των συμμετεχόντων. Χαιρετισμοί, συστάσεις, σύντομες γεωγραφικές πληροφορίες για την πόλη προέλευσης του κάθε εκπαιδευτικού χρωμάτισαν αυτή την πρώτη αναγνωριστική συνάντηση και δημιούργησαν αβίαστα ένα κλίμα ευρωπαϊκού συγχρωτισμού. Τα σεμινάρια της πρώτης ημέρας αποτέλεσαν μια εισαγωγή αφενός στους προσανατολισμούς της επιμόρφωσης από τον επικεφαλής καθηγητή Λογοτεχνίας κ.Eduardo Morin και αφετέρου στην ιστορία της Ιρλανδίας και της κοινωνίας της από τον καθηγητή Ιστορίας κ. John Kennedy.
Δευτέρα, 25-02-2019: Στον χώρο του National College of Ireland πραγματοποιήθηκε το σεμινάριο με θέμα το ιρλανδικό εκπαιδευτικό σύστημα από τον Διευθυντή Εκπαίδευσης της περιφέρειας Λίμερικ, κ. George O’Callaghan. Ακολούθησε οργανωμένος κατά ομάδες περίπατος στο κέντρο του Δουβλίνου με σταθμούς τα σημείου ιστορικού και πολιτιστικού ενδιαφέροντος της πόλης και επισκέψεις στο Δημαρχείο του Δουβλίνου και στο Εθνικό Μουσείο Ιρλανδίας.


Ως προς το ιρλανδικό σύστημα εκπαίδευσης, στα κύρια χαρακτηριστικά του περιλαμβάνονται η ιδιαίτερη μέριμνα από πλευράς πολιτείας για την εκπαίδευση και τον διαρκή εκσυγχρονισμό της, η έντονη επιρροή της καθολικής εκκλησίας – με το 91% των σχολείων της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης να ελέγχεται από αυτή – η παράλληλη με την αγγλική σπουδή της παραδοσιακής, κελτικής καταγωγής, ιρλανδικής γλώσσας, η παροχή πολλαπλών μαθημάτων ως επιλεγόμενων σε Γυμνάσιο και Λύκειο, η ύπαρξη αρκετών εξετάσεων, η διαρκώς αυξανόμενη έμφαση στην επαγγελματική εκπαίδευση και ο θεσμός των λεγόμενων Further Education and Training σχολείων απευθυνόμενων σε αποφοίτους Λυκείων.

 2 3 

Τρίτη 26-02-2019, Τετάρτη 27-02-2019 και Πέμπτη 28-02-2019:Πραγματοποιήθηκαν εκπαιδευτικές επισκέψεις σε ένα σχολείο του Λίμερικ, το Γυμνάσιο Desmond College και σε δύο του Δουβλίνου, το ιδιωτικό Γυμνάσιο Θηλέων Loreto Abbey Secondary School και το Inchicore College of Further Education and Training Board. Παράλληλα, υλοποιήθηκε η δράση «Μεσαιωνικό και Γεωργιανό Λίμερικ» με περιήγηση στο παραποτάμιο κάστρο του King John’s, στο ιστορικό κέντρο της πόλης και εισαγωγή στα χαρακτηριστικά της φρουριακής και γεωργιανής αρχιτεκτονικής.

 4 5 

 Ως προς τις εκπαιδευτικές επισκέψεις στα σχολεία:


   Στο Γυμνάσιο Desmond College του Λίμερικ διαπιστώσαμε εφαρμοσμένη την έννοια της συμπερίληψης/συνεκπαίδευσης. Λειτουργικές κτιριακές εγκαταστάσεις, εγκατεστημένος υπολογιστής σε κάθε αίθουσα διδασκαλίας, εξοπλισμένα εργαστήρια τεχνολογίας και φυσικών επιστημών με δυνατότητα χρήσης i pad από τους μαθητές, κλειστός χώρος άθλησης, αίθουσα μουσικής και η φράση «καλώς ήλθατε στην τάξη μας» πανταχού παρούσα, είναι τα χαρακτηριστικά του σχολείου. Μια μικρή συναυλία των μαθητών με παραδοσιακή ιρλανδική μουσική έκλεισε μελωδικά την επίσκεψή μας.


   Στο Inchicore College of Further Education and Training Board δόθηκε η ευκαιρία να γνωρίσουμε  το σχολείο – κτίριο ιδιαίτερου αρχιτεκτονικού ενδιαφέροντος ως σχέδιο του A. Devane, μαθητή του Φ. Ράιτ, τις αρχιτεκτονικές αρχές του οποίου απηχεί - που απευθύνεται σε αποφοίτους Λυκείου. Προσφέρει επαγγελματική εκπαίδευση στους τομείς ιατρικής φροντίδας, άθλησης, ποικίλλων δημιουργικών τεχνών, τουρισμού και κοινωνικής πρόνοιας. Με το πέρας των διαλέξεων του διευθυντικού προσωπικού, του καθηγητή δημιουργικής γραφής και της επικεφαλής του τομέα καθοδήγησης, επισκεφθήκαμε τις αίθουσες θεατρικής αγωγής, χορού, το εργαστήριο σχεδιασμού κοσμήματος και παρακολουθήσαμε μέρος των μαθημάτων.


   Στο ιδιωτικό Γυμνάσιο Θηλέων Loreto Abbey Secondary School, αυτοπροσδιοριζόμενο ως «καθολικό σχολείο όχι μόνο για καθολικούς» και εστιασμένο στην εμπέδωση ενός συστήματος αξιών από τις μαθήτριες, ήρθαμε σε επαφή με τον θεσμό Γυμνασίου θηλέων. Παρακολουθήσαμε, επίσης, βιωματικό εργαστήριο παραγωγής ψηφιακού υποστηρικτικού υλικού διδασκαλίας, μαθήματα του αντικειμένου μας σε τμήματα της Β΄ και Γ΄ Γυμνασίου και τη χορωδία του σχολείου.

Παρασκευή 01-03-2019 και Σάββατο 02-03-2019: Επίσκεψη στο Glendalough, αρχαιολογικό χώρο με κέλτικα κατάλοιπα σε ένα τυπικό ιρλανδικό τοπίο, διακρατική συνεργασία μεταξύ εκπαιδευτικών για την παραγωγή παρουσίασης, βιωματικό εργαστήριο με ανταλλαγή απόψεων και αξιολογήσεων για ευρωπαϊκά εκπαιδευτικά θέματα, παρουσίαση των ομαδικών εργασιών, «οικογενειακή» φωτογραφία και ζεστό κατευόδιο ολοκλήρωσαν το επιμορφωτικό μας πρόγραμμα.

Ως προς την εργασία παρουσίασης, συνεργαστήκαμε με τις δύο Ιταλίδες συναδέλφους με αντικείμενο τη συγκριτική παρουσίαση κύριων σημείων των εκπαιδευτικών συστημάτων Ιρλανδίας, Ιταλίας και Ελλάδας, της τυπολογίας κάστρων Δουβλίνου, Castelfranco Veneto και Ναυπάκτου και του μεταναστευτικού θέματος που αγγίζει ως ιστορία και παρόν τις τρείς χώρες θίγοντας τη σημερινή  ευρωπαϊκή διάσταση του προβλήματος.

6

Συνολικά, η συμμετοχή στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα Erasmus+ υπήρξε μία εξαιρετική εμπειρία που αξίζει να έχει κάθε Ευρωπαίος εκπαιδευτικός. Η θεωρητική και βιωματική προσέγγιση ενός άλλου ευρωπαϊκού εκπαιδευτικού συστήματος και της καθημερινής σχολικής ζωής, η επαφή με καινοτόμες πρακτικές μάθησης και διδασκαλίας, η συνεργασία και ανταλλαγή απόψεων ή εμπειριών με συναδέλφους άλλων ευρωπαϊκών χωρών συνέβαλαν στην επαγγελματική βελτίωση των συμμετεχόντων.

Οι εκπαιδευτικοί προσέλαβαν επίσης ερεθίσματα αξιοποιήσιμα προς όφελος των μαθητών τους και από την εξοικείωση με την κουλτούρα και τον πολιτισμό του ιρλανδικού λαού. Από το Δουβλίνο αποκομίσαμε την εικόνα μιας ιδιαίτερα ζωντανής, άνετης πόλης, με κυρίαρχα τα μέσα μαζικής μεταφοράς, με δρόμους γεμάτους από τους κατοίκους και τα μουσικά ακούσματα. Ο ποταμός Λίφυ που διατρέχει την πόλη με τις δεκαοκτώ γέφυρες – ανάμεσά τους και μία σχεδιασμένη από τον αρχιτέκτονα Σαντιάγκο Καλατράβα – η πολυσύχναστη περιοχή Temple Bar, ο Saint Patrick, οι μεσαιωνικές αναφορές του κάστρου και των εκκλησιών, τα γεωργιανά κτίρια, το συγκρότημα του Πανεπιστημίου Trinity και η φημισμένη Βιβλιοθήκη του ορίζουν τον χαρακτήρα της ιρλανδικής πρωτεύουσας.

Κι όσο για τις ελληνικές αναφορές του Δουβλίνου, τις συναντούμε στις αρχαιοελληνικές προσόψεις των εμβληματικών κτιρίων της πόλης, στην ελληνογράμματη επιγραφή ΝΙΚΗ στην ανωδομή κτιρίου του Πανεπιστημίου Trinity, στις προτομές του Ομήρου, του Σωκράτη, του Πλάτωνα και του Αριστοτέλη που καλωσορίζουν τον εισερχόμενο στην υποβλητική στοά της Βιβλιοθήκης Trinity, στην πτέρυγα κυπριακών αρχαιοτήτων του Αρχαιολογικού Μουσείουˑ τις συναντούμε, τέλος, ως απόηχο στο άγαλμα του Τζέιμς Τζόυς που ίσταται στην Earl Street παρατηρώντας τους Δουβλινέζους ή αναζητώντας έμπνευση σε ομηρικά αρχέτυπα…

Ως επιμύθιο, τα λόγια του Ιρλανδού συγγραφέα Samuel Beckett “Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.” που αποτέλεσαν και τον επίλογο της επιμόρφωσης.

becket

 7 8 
 9 10 

 

Αγρίνιο, 18 Μαρτίου 2019

Αλεξάνδρα Χρήστου, ΠΕ02 (Φιλόλογος)

Ιωάννα Δημάκη, ΠΕ04.02 (Χημικός)