Open menu

ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΜΟΥΣΙΚΗΣ, ΜΙΑ ΠΡΩΤΟΓΝΩΡΗ ΕΜΠΕΙΡΙΑ

Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται, με αργά αλλά σταθερά βήματα, η προσπάθεια της πολιτείας για τη βελτίωση της μουσικής εκπαίδευσης στη χώρα μας. Στα πλαίσια των προσπαθειών αυτών αναπτύχθηκε και το πρόγραμμα Μουσικής Προπαιδείας που απευθύνεται σε μαθητές Δημοτικού και λειτουργεί στο Μουσικό Σχολείο Αγρινίου εδώ και δυο χρόνια.

Μέσα από μια σειρά μαθημάτων

· εκμάθησης μουσικών οργάνων (πνευστά, κρουστά, έγχορδα, παραδοσιακά)

· μουσικής και κίνησης,

· προσέγγισης του ήχου, του ρυθμού, της μελωδίας

· και κατανόησης των θεωρητικών κανόνων, με απλά παραδείγματα, ρυθμικά και μελωδικά παιχνίδια,

τα παιδιά προσεγγίζουν τον κόσμο της μουσικής χωρίς την ανάγκη μελέτης στο σπίτι. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό, αν λάβουμε υπόψη τον υπερβολικό φόρτο εργασίας των παιδιών του δημοτικού με εξωσχολικές δραστηριότητες (ξένες γλώσσες, πληροφορική, φροντιστήρια).

Το πρόγραμμα δεν περιορίζεται στη διδασκαλία της μουσικής (θεωρία, νότες σολφέζ) που καθιστά το μαθητή απλό παρατηρητή και παθητικό ακροατή. Αντίθετα, η παρουσίαση γίνεται με ελκυστικό τρόπο από τον εκπαιδευτικό μέσα σε ατμόσφαιρα χαράς και παιχνιδιού, ώστε να κινεί το ενδιαφέρον του παιδιού και να το προτρέπει σε ενεργητική συμμετοχή, αξιοποίηση της όρεξής του για δράση και έρευνα, έχοντας ως στόχο όχι μόνο τη μαθησιακή ανάπτυξη, αλλά και τη συναισθηματική και αισθητική του ολοκλήρωση.

Το αντικείμενο των μαθημάτων το συνθέτουν

· όλα τα είδη των τραγουδιών,

· τα μουσικά παιχνίδια,

· οι ηχοϊστορίες,

· οι κατασκευές των αυτοσχέδιων μουσικών οργάνων,

· το θεατρικό παιχνίδι,

· η δημιουργία μουσικών συνόλων-ορχήστρας,

· οι βιωματικές ασκήσεις που μας προσφέρουν τα διάφορα μουσικοπαιδαγωγικά συστήματα (Orff, Dalcrosé, Kodaly),

· η σύνδεση της μουσικής με άλλες μορφές τέχνης και καλλιτεχνικής δημιουργίας καθώς και η σύνδεση της μουσικής με τις φυσικές επιστήμες, τη γλώσσα, το φυσικό και κοινωνικό περιβάλλον.

Κύριος σκοπός των μαθημάτων είναι η διαμόρφωση της προσωπικότητας του παιδιού και η αισθητική του καλλιέργεια μέσα από τη μουσική, καθώς η αισθητική αγωγή είναι ο μόνος δρόμος για τα παιδιά να αντιληφθούν τα πράγματα, τα φαινόμενα και τις σχέσεις του περιβάλλοντος, αλλά και να αναπτύξουν την κριτική τους σκέψη, να ασκήσουν τη φαντασία τους και να πράξουν δημιουργικά.

Οι συντονισμένες προσπάθειες των εκπαιδευτικών στη διάρκεια της φετινής σχολικής χρονιάς συνετέλεσαν στην επίτευξη και επιμέρους στόχων, όπως

· της γνωριμίας των παιδιών με την παράδοση

· της ανάπτυξης της φαντασίας τους και της δημιουργικότητά τους

· την ανάπτυξη του αισθήματος της αυτοπεποίθησης, της ομαδικότητας και της κοινωνικότητας

· και τέλος της ενεργητικής συμμετοχής των παιδιών ως ακροατές, συντελεστές και αυτοσχεδιαστές.

Τέλος ένα από τα μεγαλύτερα επιτεύγματα της εφαρμογής του συγκεκριμένου προγράμματος είναι η ευκαιρία που δόθηκε σε παιδιά της περιφέρειας (τμήματα Θέρμου, Αμφιλοχίας, Καινούριου) να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με τη μουσική συντελώντας στην αναβάθμιση της μουσικής παιδείας του νομού μας.

 

Λαμπρινή Χονδρού

Μουσικοπαιδαγωγός

Καθηγήτρια του Τμήματος Μουσικής Προπαιδείας