Open menu

 book

ΠΡΟΛΟΓΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ

Υπηρετώντας την Εκπαίδευση τριάντα και πλέον έτη και έχοντας την ευθύνη των γιορτών και εκδηλώσεων στα Σχολεία που πέρασα, συγκέντρωσα αρκετό υλικό για τη διοργάνωση των γιορτών στα σχολεία. Στο Μουσικό Σχολείο Αγρινίου, που υπηρετώ ως Διευθύντρια τα τελευταία χρόνια, βρήκα αξιόλογους συναδέλφους με μεράκι και ενθουσιασμό που διοργάνωναν γιορτές με απαιτήσεις, εκμεταλλευόμενοι το μουσικό υλικό, τις χορωδίες και τα μουσικά σύνολα του Σχολείου. Παρατηρώντας πως οι μαθητές του Σχολείου παρακολουθούσαν τις γιορτές, πως οι ίδιοι συμμετείχαν και επεδίωκαν να λαμβάνουν μέρος, ποιά ήταν εκείνα που τους ενέπνεαν, κάναμε τη σκέψη, ο Σύλλογος των διδασκόντων στο Πειραματικό Μουσικό Σχολείο Αγρινίου, να εκδώσουμε αυτό το υλικό, ξεκινώντας από τις εθνικές γιορτές της 28ης Οκτωβρίου και της 25ης Μαρτίου. Το βιβλίο αυτό θα είναι πολύ χρήσιμο για τους εκπαιδευτικούς, οι οποίοι θα βρίσκουν εύκολα υλικό που θα μπορούσαν να το χρησιμοποιήσουν, όπως είναι ή να το τροποποιήσουν με το δικό τους τρόπο, προσαρμόζοντάς το στα δεδομένα και τις απαιτήσεις του Σχολείου τους. Επειδή όλα τα Σχολεία δεν έχουν την πολυτέλεια να έχουν μουσικά σύνολα, όργανα και χορωδίες, στο τέλος του βιβλίου έχουμε καταγράψει τα CD που μπορούν να χρησιμοποιήσουν οι εκπαιδευτικοί για τα τραγούδια και τη μουσική, και που πιστεύουμε ότι είναι απαραίτητα να υπάρχουν και να χρησιμοποιούνται στο Σχολείο του 21ου αιώνα.

Παλιότερα τα πράγματα ήταν πιο απλά και οι δάσκαλοι μπορούσαν πιο εύκολα να βρουν κάποιο υλικό και να οργανώσουν μια γιορτή. Αλλάζοντας οι καιροί και ιδίως από τότε που οι μαθητές έγιναν γνώστες της τεχνολογίας και γνωρίζουν καλύτερα, κάποιες φορές, από τους δασκάλους τους να τη χειρίζονται, ασχολούμενοι στην καθημερινή τους ζωή με ηλεκτρονικούς υπολογιστές και διαδίκτυο, βρίσκουν απλοϊκή και τετριμμένη μια σχολική γιορτή. Ένας άλλος λόγος είναι η πτώση των αξιών, των ιδανικών, του ενθουσιασμού. Αποτέλεσμα αυτού είναι οι μαθητές να απουσιάζουν από τις σχολικές γιορτές ή να θορυβούν και να δημιουργούν προβλήματα. Πως θα κάνουμε οι μαθητές μας να παρακολουθήσουν με ενδιαφέρον μια σχολική γιορτή, να καθηλωθούν, να συγκινηθούν, να χειροκροτήσουν; Οπωσδήποτε όχι με μεγάλους πανηγυρικούς λόγους, με επαναλήψεις θεατρικών έργων, με τα ίδια πάντα ποιήματα. Οι μαθητές σήμερα χρειάζονται κάτι άλλο να τους κεντρίσει το ενδιαφέρον, να το κάνουν με το δικό τους τρόπο, να βάλουν το δικό τους χρώμα, και το σημαντικότερο, να βρουν το δάσκαλο που θα τους ενθουσιάσει με τη σχολική γιορτή που θα ετοιμάσει. Θέλουμε να πιστεύουμε ότι το βιβλίο αυτό θα είναι ένα καλό βοήθημα για τους εκπαιδευτικούς της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και θα κοσμήσει όλες τις σχολικές βιβλιοθήκες.

Η Διευθύντρια
Μαρία Α. Μαμασούλα
Φιλόλογος - Θεολόγος - Δ/ρ Παιδαγωγικής__

Π Ε Ρ Ι Ε ΧΟ Μ Ε Ν Α

1ο ΜΕΡΟΣ

Γιορτές της Σημαίας και της 28ης Οκτωβρίου

1. Στην Ελληνική Σημαία......................................................................................................9

2. Η 28η Οκτωβρίου μέσα από τον τύπο της εποχής.................................................................17

3. 28η Οκτωβρίου 1940 – Το Χρονικό...................................................................................27

4. Η Ελληνίδα στον αγώνα του ’40.......................................................................................39

5. Ο πόλεμος του ’40 μέσα από τη λογοτεχνία.......................................................................49

6. Αφιέρωμα στη ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ.............................................................................................58

7. Ο πόλεμος και η Κατοχή..................................................................................................76

8. 1940: Η Ελλάδα πολεμάει!..............................................................................................85

9. «Ρωμιοσύνη» Γ. Ρίτσου...................................................................................................90

10. «Άξιον εστί» Ο. Ελύτη..................................................................................................94

11. Γράμματα από το μέτωπο. Γνώμη των ξένων για την Ελλάδα..............................................115

12. Τα παιδιά στους αγώνες της πατρίδας.............................................................................120

13. Ελληνοπούλες του ’40.................................................................................................124

2ο ΜΕΡΟΣ

Γιορτές της 25ης Μαρτίου

1. Από την Άλωση έως την Επανάσταση (1453 – 1821)..........................................................127

2. Από την Πόλη ώς το Ρήγα α) Πήραν την Πόλιν πήραν την…................................................138

β) Ρήγας Φεραίος, ο μεγάλος Εθνεγέρτης...........................................................................153

3. «Κωνσταντινούπολις, η Ελληνίς»...................................................................................159

4. Οι γυναίκες στον αγώνα του 1821................................................................................180

5. Η λαϊκή μούσα στον αγώνα του 1821 και στον αγώνα του Μεσολογγίου...............................207

6. Αφιέρωμα στο Βραχώρι: α) Η πρώτη πόλη που ελευθερώθηκε το 1821.................................220

β) Θεατρική σκηνή από τη «Βραχωριάδα»..........................................................................227

7. Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός: α) Κοσμάς ο Αιτωλός ο Εθναπόστολος.........................................247

β) «Ο Πατροκοσμάς στα λημέρια

του Μπουκουβάλα» Θεατρική σκηνή ................................................................................251

8. Γιάννης Μακρυγιάννης, ο ελεύθερος άνθρωπος..............................................................261

9. Ο Σολωμός και ο Ύμνος στην Ελευθερία.......................................................................277

10. Κλέφτες & αρματολοί της Αιτωλοακαρνανίας...............................................................302

11. Το Μεσολόγγι και οι «Ελεύθεροι Πολιορκημένοι»..........................................................309

12. Ο βράχος και το κύμα..............................................................................................323

13. Ο Μοτρόζος..........................................................................................................326

14. Ο Δήμος και το καριοφίλι του....................................................................................330