Open menu

Επιμορφωτικό πρόγραμμα στην Ισπανία (Μαδρίτη)
15/1 με 21/1/2023:
«Καινοτόμες μέθοδοι για τη διδασκαλία και τη μάθηση»
(Innovative methodologies for teaching and learning)

Από τις 15-1-2023 ως και 22-1-2023 δύο καθηγήτριες του Μουσικού σχολείου Αγρινίου συμμετείχαν σε επιμορφωτικό πρόγραμμα στην Μαδρίτη με θέμα του σεμιναρίου: « Innovative methodologies for teaching and learning». Η επιμόρφωση πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο εγκεκριμένου προγράμματος Erasmus ΚΑ1 με τίτλο: «Στρατηγικές διδακτικής και δεξιοτήτων εκπαιδευτικών στην Ευρωπαϊκή κοινότητα».

Παρακάτω αναφέρονται αναλυτικά στοιχεία που αφορούν στην παραμονή και επιμόρφωση των επιμορφούμενων στην Μαδρίτη στο πλαίσιο του προαναφερόμενου σεμιναρίου:

1η ημέρα: 15-1-2023, Ημέρα Κυριακή

Επισκεφθήκαμε το Paseo del Prado, όπου βρίσκονται τα συντριβάνια της Κυβέλης, του Απόλλωνα και του Ποσειδώνα .

Στη συνέχεια μεταβήκαμε στην πλατεία της Ισαβέλλας της 2ης και απολαύσαμε το παραδοσιακό ρόφημα ζεστής σοκολάτας με τσούρος (είδος λουκουμά). H μέρα μας συνεχίστηκε επισκεπτόμενες τον καθεδρικό ναό της Αλμουδένα και τα ανάκτορα εξωτερικά.

Στις 15.30 στο ξενοδοχείο Puerta de Toledo, πραγματοποιήθηκε η πρώτη συνάντηση με την ομάδα, η οποία αποτελούνταν από δασκάλους από την Ιταλία, την Λετονία, την Πολωνία, το Βέλγιο, την Ολλανδία και την Ελλάδα. Στην τρίωρη συνά01ντηση πληροφορηθήκαμε το πρόγραμμα του εβδομαδιαίου σεμιναρίου και τις υποχρεώσεις που απορρέουν από την παρακολούθησή του. Οι εκπαιδευτές, πολύ φιλικοί και ευγενικοί, δημιούργησαν μια ωραία ατμόσφαιρα και προσπάθησαν από την αρχή να δέσουν τις ομάδες, βάζοντας κάθε εθνικότητα να τραγουδήσει ένα τραγούδι, χρησιμοποιώντας ως συνεκτικό στοιχείο μεταξύ των λαών τη γλώσσα της μουσικής και ενθάρρυναν την ανταλλαγή απόψεων και δημιουργίας σχέσεων ανάμεσα σε εκπαιδευτικούς διαφορετικών εθνικοτήτων. Γενικά το μάθημα είχε σχεδιαστεί για να βοηθήσει τους εκπαιδευόμενους, να αντιμετωπίσουν καλύτερα αυτές τις καθημερινές καταστάσεις επίλυσης προβλημάτων στο σχολείο του ο καθένας.

Οι εκπαιδευτές χώρισαν σε ομάδες εμπλέκοντας τις διαφορετικές εθνικότητες, δίνοντας σε κάθε ομάδα το όνομα ενός ξεχωριστού και ιδιαίτερου σημείου της πόλης. Μέσα από ερωτήσεις προσπάθησαν να ανιχνεύσουν τις προυπάρχουσες εμπειρίες και γνώσεις των εκπαιδευομένων σε σχέση με τον ισπανικό πολιτισμό, την κουλτούρα, τα ήθη, τα έθιμα, την λογοτεχνία, τη μουσική, τον κινηματογράφο και την ιστορία. Αναφέρθηκαν σε σημαντικ02ούς παιδαγωγούς του 19ου και 20ου αιώνα, τονίζοντας τον τρόπο με τον οποίο καθίσταται εφικτή η μάθηση: ο άνθρωπος μαθαίνει μέσα από τις εμπειρίες, μέσα από την κοινωνική μάθηση, μέσα από την ελεύθερη επιλογή της εκπαιδευτικής του πορείας, μαθαίνει, τέλος, κάνοντας. Διατύπωσαν την άποψη ότι, αφού ολοκληρωθεί το πρόγραμμα, ως εκπαιδευόμενοι θα παρουσιάσουμε ένα παράδειγμα καλής πρακτικής, που θα μπορούσε να διαδοθεί σε όλα τα σχολεία στην Ευρώπη. Επιπλέον η συμμετοχή σε αυτή την εμπειρία ροής Erasmus, θα αποτελέσει την πρώτη ύλη για τη δημιουργία περιεχομένου διδακτέας ύλης στα σχολεία των χωρών επιστροφής. Τέλος, τονίστηκε ότι ο δάσκαλος στον 21ο αιώνα πρέπει να γνωρίζει πώς να μεγιστοποιεί τις ικανότητες των μαθητών του και να χρησιμοποιεί τα ψηφιακά εργαλεία για τη βελτίωση του εκπαιδευτικού αποτελέσματος.

H 1η μέρα ολοκληρώθηκε με την απαγγελία από τον εκπαιδευτικό Εδουάρδο Μαρίν, του ποιήματος του Φρεντερίκο Γκαρθία Λόρκα με τίτλο «Canción de Jinete» το 1924, το οποίο αναφέρεται στην πορεία του ποιητή προς την Κόρντοβα, στην οποία δεν θα φτάσει ποτέ λόγω του ότι ο θάνατος είναι κοντά.

 

 

 2η ημέρα: 16-1-2023, Ημέρα Δευτέρα
Την δεύτερη μέρα 16-1-2023, ημέρα Δευτέρα, η ομάδα συναντήθηκε στο Spaces Rio στις 9.15 και το θέμα το οποίο πραγματεύτηκε η ομάδα ήταν: Δεξιότητες του 21ου αιώνα, όντας εκπαιδευτικός το 2023 και στο μέλλον. Χτίζοντας γέφυρα με τα 4Cs».03

Αρχικά η επιμορφώτρια προσπάθησε να χαλαρώσει την ομάδα, δίνοντας από μια πέτρα στον καθένα /καθεμία και ζήτησε, αφού κλείσουν οι επιμορφούμενοι τα μάτια, αγγίζοντας την πέτρα να επικεντρωθούν στην αναπνοή τους και να μεταφερθούν νοερά σε ένα μέρος ηρεμίας και αγαλλίασης, κάνοντας κάθε μέλος της ομάδας να αισθανθεί χαλαρά και ήρεμα. Στη συνέχεια προχωρήσαμε στη γνωριμία των μελών της ομάδας. Κάθε μέλος αυτοσυστήνονταν, αναφέροντας την ειδικότητα, τη χώρα προέλευσης και τις προσδοκίες από το συγκεκριμένο σεμινάριο. Τα μέλη της ομάδας με ένα πολύ έξυπνο τρόπο, δίνοντας ραντεβού μεταξύ τους με βάση ένα ρολόι, συναντήθηκαν ανά δύο και απάντησαν σε ερωτήσεις, ανταλλάσσοντας ουσιαστικά απόψεις για τη λειτουργία του εκπαιδευτικού συστήματος στη χώρα τους και το ρόλο των νέων τεχνολογιών στην εκπαίδευση. Οι ερωτήσεις ήταν οι εξής:

1) Αν το σχολείο ενθαρρύνει τη χρήση από καθηγητές ειδικών μεθόδων διδασκαλίας.

2)Αν οι μαθητές χρησιμοποιούν ψηφιακές μηχανές.04.png

3) Ποια είναι η μεγαλύτερη πρόκληση που αντιμετωπίζει ως δάσκαλος.

4)Με ποιο τρόπο κατακτούσε τη γνώση ο επιμορφούμενος, όταν ήταν μαθητής /τρια.

5) Ποια είναι η μεγάλη αλλαγή που θα ήθελε να κάνει κάποιος ως δάσκαλος στη διδασκαλία του.

Από τις απαντήσεις μεταξύ των μελών της ομάδας προέκυψε ότι σε όλες τις χώρες το σχολείο ενθαρρύνει τη χρήση νέων τεχνολογιών ή ειδικών μεθόδων στη διδασκαλία, αλλά, αφενός η κάλυψη της ύλης και αφετέρου η μειωμένη διάθεση, ο φόβος και η ανασφάλεια πολλών εκπαιδευτικών αποτελούν τροχοπέδη για την αλλαγή στην εκπαίδευση. Σε εκπαιδευτικά συστήματα, όπως στην Ολλανδία και στο Βέλγιο οι μαθητές χρησιμοποιούν ατομικές ηλεκτρονικές συσκευές κατά τη διάρκεια των μαθημάτων, στην Πολωνία και στην Ελλάδα γίνεται χρήση των διαδραστικών πινάκων, όπου αυτοί υπάρχουν. Επίσης οι μαθητές δυσκολεύονται στην απομνημόνευση γεγονότων ή γραμματικών και συντακτικών φαινομένων και στην αφομοίωσή τους.

Στη συνέχεια έγινε αναφορά στις δεξιότητες που χρειάζεται να καλλιεργήσει ο σημερινός δάσκαλος στους μαθητές του και αυτές είναι : critical thinking( κριτική σκέψη με έμφαση στην επίλυση προβλημάτων), creativity (δημιουργικότητα -πρακτική της σκέψης να σκέφτεται έξω από καλούπια), collaboration (συνεργατικότητα). Επίσης απαραίτητες είναι και οι literacy skills (κατανόησης των γεγονότων , των δε05δομένων και της πληροφορίας ), life skills (όπως η καθοδήγηση μιας ομάδας για την επίτευξη των στόχων μέσα από καθορισμένα βήματα, η ελαστικότητα και η παραγωγικότητα) και οι social skills (κοινωνικές δεξιότητες που επιτυγχάνονται με τους ανθρώπους γύρω και ευγενικοί τρόποι συμπεριφοράς). Το α΄ μέρος έληξε με την προβολή ενός βίντεο το οποίο παρουσίαζε κάποιο μικρό παιδί που ενοχλούσε στο μάθημα, καθώς ήθελε να χτυπά τα χέρια του και τα μολύβια του πάνω στο γραφείο. Οι δάσκαλοί του και οι συμμαθητές του έβρισκαν πολύ ενοχλητικό αυτό που έκανε και προσπαθούσαν να τον συνετίσουν ή κάποιες φορές τον έβγαζαν από την τάξη. Κάποιος δάσκαλος που τον παρακολούθησε τον προέτρεψε να χρησιμοποιήσει αυτή τη δεξιότητα του και να παίξει ντραμς, βλέποντας αυτό που οι άλλοι θεωρούσαν ως αδυναμία ως ευκαιρία για μάθηση και ενασχόλησης με κάτι εποικοδομητικό. Αποτέλεσμα αυτού ήταν να βρει το παιδί την κλίση που είχε στη μουσική.

Στο β΄ μέρος έγινε διαχωρισμός σε τρεις ομάδες τριών και τεσσάρων ατόμων, στις οποίες διανεμήθηκε υλικό και το οποίο έπρεπε να χρησιμοποιήσουν για την κατασκευή μιας γέφυρας . Τα υλικά αυτά θα μπορούσαν να δανειστούν από την μία ομάδα στην άλλη. Κάθε ομάδα έπρεπε να ορίσει ένα αγγελιοφόρο και ένα αντιπρόσωπο, οι οποίοι καθόρισαν ύστερα από μεταξύ τους επικοινωνία τη μορφή της γέφυρας. Τελικά όλες οι ομάδες συνεργάστηκαν και ενοποιήθηκαν σε σύντομο χρονικό διάστημα και ολοκλήρωσαν την κατασκευή της γέφυρας. Οι ομάδες προκειμένου να ανταποκριθούν στο έργο που τους είχε ανατεθεί τροποποίησαν τα αρχικά τους σχέδια. Συζητήθηκε στην ομάδα ποιος ήταν ο ρόλος αυτής της εργασίας και έγινε παραλληλισμός με τη τάξη: Πολλές φορές ο χρόνος, το τόπος, οι αντιδράσεις των μαθητών και άλλοι αστάθμητοι παράγοντες δυσκολεύουν την εφαρμογή καινοτομίας 06στη διδασκαλία. Ωστόσο ο δάσκαλος χρειάζεται να είναι έτοιμος και να έχει τη διάθεση να αμβλύνει τα εμπόδια και να συμβάλλει στη συνεργατικότητα των μαθητών του για τη κατάκτηση της γνώσης ή την καλλιέργεια δεξιοτήτων. Ίσως δεν είναι εύκολη η καθημερινή ανάπτυξη της δημιουργικότητας των μαθητών μας, ωστόσο υπάρχουν τρόποι με τους οποίους μπορεί ο δάσκαλος να εισαγάγει δημιουργικές εργασίες ή σε ορισμένες εργασίες, μπορεί να εφεύρει τρόπους με τους οποίους οι μαθητές μπορούν να εκφραστούν, ανεξάρτητα από τα θέματα που διδάσκει και ότι τις περισσότερες φορές ως αντίσταση στις δυσκολίες της τάξης καλό θα ήταν να δουλεύουμε όλοι μαζί, να αλλάζουμε σχέδια σε σχέση με το πώς ίσως είχαμε προγραμματίσει το μάθημα. Επίσης τονίστηκε ότι ένα ενήλικας λόγω εμπειρίας αποκτά κίνητρα. Στους μαθητές το κίνητρο ίσως θα πρέπει ο δάσκαλος να βοηθήσει και να κατευθύνει τον μαθητή να το αποκτήσει. Τέλος, σε ό,τι αφορά την χρήση των κινητών τηλεφώνων στα σχολεία, αναφέρθηκε ότι σε πολλές χώρες δεν επιτρέπεται οι μαθητές να έχουν κινητό, ωστόσο η χρήση της τεχνολογίας επιβάλλει και την καλλιέργεια της δεξιότητας πώς να χειρίζονται οι μαθητές το κινητό στη διδασκαλία , για την ανεύρεση πληροφορίας.

Στις 15.00 η ομάδα συναντήθηκε έξω από τον καθεδρικό ναό της Αλμουδένα, από όπου ξεκίνησε η ξενάγηση στο κέντρο της πόλης, την Μαδρίτη των Αυστριακών, όπως λέγεται. Η ξεναγός ανέπτυξε διεξοδικά την ιστορία κατάκτησης της πόλης από τους μουσουλμάνους που επικρατούσαν στην περιοχή εκείνη την εποχή (9ος αι μΧ), της δημιουργίας των βασιλικών ανακτόρων και των μύθων που υπάρχουν σε σχέση με την πολιούχο της πόλης, Μαρία Αλμουδένα. Στη συνέχεια η ομάδα κατευθύνθηκε προς τη Όπερα, κοντά στην οποία υπάρχει το άγαλμα του Καρόλου του Γ, βασιλιά της Ισπανίας, το οποίο αποτελεί καινοτομία για την εποχή του, διότι είναι το πρώτο άγαλμα που εικονίζεται έφιππος αλλά το άλογο στηρίζεται σε δύο πόδια. Είδαμε μνημεία αρχιτεκτονικής07 τα οποία ήταν χτισμένα από Μουσουλμάνους και ήταν χτισμένα από πέτρα και τούβλα, όπως ο ναό του Αγίου Νικολάου. Ο τρούλος του ναού αυτού αίρει την τεχνοτροπία από τους Αυστριακούς. Κατά την περιήγηση είδαμε σε πλατεία της πόλης μνημεία τα οποία ήταν αφιερωμένα στους ανθρώπους εκείνους οι οποίοι κατά τη διάρκεια του 2ου παγκόσμιου πολέμου μεταφέρθηκαν και θανατώθηκαν στο στρατόπεδο Μαουτχάουζεν. Είδαμε οικοδομήματα τα οποία διαθέτουν εσωτερικές αυλές, οι οποίες χρησιμεύουν στον καλό εξαερισμό των σπιτιών. Χαρακτηριστικό κατασκευαστικό υλικό στην αρχιτεκτονική των σπιτιών στην Ισπανία είναι η κατασκευή των εξωτερικών τοίχων με τούβλο, το οποίο δημιουργεί μια ιδιαίτερη αισθητική στην εμφάνιση των σπιτιών , τα οποία σε γενικές γραμμές δε διαθέτουν μπαλκόνια, αλλά και όταν έχουν ή τα περισσότερα έχουν κλειστεί με αλουμινοκατασκευές ή είναι εσωτερικά και διακοσμούνται με άνθη. Επίσης επιβλητικά είναι και τα κτήρια του Κοινοβουλίου, της όπερας, του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης, Πολιτισμού κλπ. Κατόπιν κινηθήκαμε στην πλατεία Πλάθα Μαγιόρ και στην αγορά του Σαν Μιγκέλ, όπου σερβίρονται εδέσματα της παραδοσιακής ισπανικής κουζίνας. Η ξεναγός εξήγησε ότι ο λόγος για τον οποίο η Ισπανία δεν ακολουθεί την ώρα Γκρήνουιτς είναι για να διευκολύνονται οι εμπορικές τους συναλλαγές και επικοινωνίες με τα κράτη της Ευρώπης. Η ξενάγηση τελείωσε στην Πλάθα ντελ Σολ, η οποία 08είναι το σημείο μηδέν δηλαδή εκεί από όπου μετριούνται όλες οι αποστάσεις . Η πλατεία διαδραμάτισε σημαντικό ιστορικό ρόλο, διότι εκεί στις 2 Μαΐου του 1808 έγινε η μάχη ανάμεσα στους Ισπανούς και τους Γάλλους. Ιδιαίτερη αναφορά έγινε από την ξεναγό για το κλίμα της Μαδρίτης. Λόγω των βουνών που βρίσκονται στην βόρεια πλευρά της Μαδρίτης, η πόλη προστατεύεται από τους ανέμους και έχει ήπιους χειμώνες και ξηρά καλοκαίρια.09

10

3η ημέρα: 17-1-2023,Ημέρα Τρίτη
11Το πρωί στις 10.00 επισκεφθήκαμε το μουσείο του Prado, όπου είδαμε έργα του Τιτσιάνο, Χοσέ ντε Ριμπέρα, Σορόγια, Δομήνικου Θεοτοκόπουλου, Ντιέγο Βελάσκεθ και Φρανθίσκο Γκόγια. Τα έργα που έκαναν ξεχωριστή εντύπωση ήταν: έργο αυτοπροσωπογραφία του Eλ Γκρέκο που έχει τον τίτλο «ο άντρας με το χέρι στο στήθος», έργα εμπνευσμένα από το Θείο Πάθος, η Πεντηκοστή. Έργα του Βελάσκεθ, όπως το «Las Meninas», ζωγραφισμένο το 1656, στο οποίο ό ζωγράφος φιλοτεχνεί 11 πρόσωπα με κύριο αυτό της πριγκίπισσας Μαργαρίτας Τερέζας, των συνοδών της, του ίδιου του ζωγράφου και των προσώπων του βασιλιά και της βασίλισσας με την προοπτική του καθρέφτη. Το έργο αυτό, βλέποντας κανείς από διαφορετική απόσταση τα εικονιζόμενα πρόσωπα, παρουσιάζει διαφορετική αίσθηση προοπτικής. Ξεχωριστά ήταν και τα πορτρέτα μελών της βασιλικής οικογένειας και βασιλικής αυλής από τον ίδιο ζωγράφο. Έγινε μια διεξοδική παρουσίαση σε έργα του Γκόγια: ο Απόλλωνας και ο Ήφαιστος στο εργαστήριο του δεύτερου όπου αναγγέλλεται η απιστία της Αφροδίτης, ο Κρόνος που12 τρώει τα παιδιά του, έργα που αναφέρονται στο ιστορικό γεγονός της 2 και 3 Μαΐου 1808. Στις 2 Μαΐου τα στρατεύματα του Βοναπάρτη εισήλθαν στη Μαδρίτη και ο λαός πρόβαλλε αντίσταση. Οι Μαδριλένοι ηττήθηκαν και έτσι στις 3 Μαΐου του 1808 έγιναν ομαδικές εκτελέσεις. Επίσης ξεχωριστά ήταν τα έργα του Τιτσιάνο και του Ρούμπενς για το προπατορικό αμάρτημα τα οποία φιλοτεχνήθηκαν με διαφορά 70 χρόνων το ένα από το άλλο, κάνοντας αναφορά στις διαφορές και ομοιότητες των δυο πινάκων. Εντύπωση προκάλεσαν και οι πίνακες του Χοσέ ντε Ριβέρα, ο οποίος παρουσίαζε πρόσωπα ρακένδυτα και ταλαιπωρημένα σε αντίθεση με ζωγράφους της εποχής του που αναπαριστούσαν πρόσωπα ευγενών και μελών των βασιλικών οικογενειών. Στην περίοδο της Αναγέννησης οι πίνακες απεικονίζουν το τέλειο, σύμφωνα με τα πρότυπα της εποχής, ενώ υπήρχαν και πίνακες που αντανακλούσαν την τεχνοτροπία του μπαρόκ και του ιμπρεσιονισμού.

Στις 15.00 το μεσημέρι μεταφερθήκαμε στο Space, όπου ξεκίνησε το 2ο μέρος της εργασίας για την 3η μέρα και είχε τον τίτλο: cooperative learning. Game–bassed Learning (Συνεργατική μάθηση -Παιχνιδοποίηση)

Με αφόρμηση την επίσκεψη μας στο μουσείο ντε Πράδο, τον πίνακα του Βελάσκεθ «Las Meninas» η επιμορφώτρια αρχικά με την τεχνική quiz quiz trade χώρισε σε ομάδες των δυο ατόμων τους εκπαιδευόμενους και με την τεχνική των ερωτήσεων-απαντήσεων που άλλαζε από εκπαιδευόμενο σε εκπαιδευόμενο και την εναλλαγή των ερωτήσεων μεταξύ των εκπαιδευόμενων τους κινητοποίησε τους επιμορφούμενους να θυμηθούν και να ανασύρουν στη μνήμη τους ό,τι είχαν ακούσει κατά τη ξενάγησή τους στο μουσείο ντε Πραδο, δείχνοντας με αυτό τον τρόπο μια τεχνική την οποία μπορούμε να αξιοποιήσουμε στην τάξη μας, μετά από κάποια επίσκεψη σε ένα μουσείο ή χώρο τέχνης .

Στη συνέχεια με παιγνιώδη διαδραστικό τρόπο η επιμορφώτρια όρισε τη συνεργατική μάθηση (τον όρο εισήγαγαν τα αδέλφια Johnson και Spenser Kagan). Συγκεκριμένα είχε ετοιμάσει ορισμό της συνεργατικής μάθησης σε εφαρμογή με μπερδεμένες τις λέξεις, μοίρασε τον13 σύνδεσμο στους εκπαιδευόμενους μέσω QR code και οι εκπαιδευόμενοι κλήθηκαν να τοποθετήσουν στη σωστή σειρά τις λέξεις και έτσι να οδηγηθούν μόνοι τους να οριοθετήσουν τον όρο της συνεργατικής μάθησης. Παρουσίασε στη συνέχεια σε λογισμικό παρουσίασης την πυραμίδα της μάθησης (learning pyramid), σύμφωνα με την οποία κατακτά κάποιος τη γνώση και φθάνει στη μάθηση σε ποσοστό 5% με την εισήγηση, 10% με το διάβασμα, 20% με τη χρήση οπτικοακουστικού υλικού, 50% με το διάλογο, 75% κάνοντας και 90% μαθαίνοντας ο ένας από τον άλλο. Παρουσιάστηκαν σε λογισμικό παρουσίασης διάφορες θεωρίες μάθησης. Μίλησε για το συναισθηματικό φίλτρο (θεωρία του Krashen Stephen) που περιλαμβάνει το κίνητρο, την αυτοπεποίθηση και την ανησυχία. Οι εκπαιδευόμενοι, έχοντας σε υψηλό επίπεδο τις παραπάνω μεταβλητές, είναι καλύτερα εξοπλισμένοι για την επιτυχία. Αναφέρθηκε στη θεωρία της αυτόνομης μάθησης του Vygotsky, στην με νόημα μάθηση του David Ausubel, σύμφωνα με την οποία οι δάσκαλοι είναι οι διευκολυντές και λαμβάνει χώρα, όταν οι πληροφορίες συνδέονται με προηγούμενες γνώσεις.

Η διδασκαλία ακολούθησε την εξής πορεία: Τέθηκε η ερώτηση στην ολομέλεια «Ποια είναι τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα της συνεργατικής μάθησης». Με την τεχνική της ιδεοθύελλας /ιδεοκαταιγίδας οι εκπαιδευόμενοι έθεσαν τους εξής προβληματισμούς: της θορυβώδους τάξης και την αδυναμία των δασκάλων να ελεγχθεί η τάξη, του διαφορετικού επίπεδου γνώσεων των μαθητών, την έλλειψη αυτοπεποίθησης από κάποιους, λόγω μειωμένων δεξιοτήτων, την αποφυγή από κάποιους συμμετοχής και υλοποίησης της εργασίας, την ύπαρξη περισσότερου χρόνου για την ολοκλήρωση του μαθήματος.

Στη συνέχεια έγινε θεωρητική και βιωματική προσέγγιση της συνεργατικής τεχνικής του Jigsaw, σύμφωνα με την οποία αρχικά ομάδες μικτού επιπέδου κάνουν μία προπαρασκευαστική δραστηριότητα, στη συνέχεια ίδιου επιπέδου ομάδες εργάζονται μαζί σχετικά με άλλο θέμα και στο τέλος γυρίζουμε ξανά στις ομάδες μικτού επιπέδου, όπου γίνεται παρουσίαση σε κάθε ομάδα του θέματος που κάθε ομάδα διαπραγματεύτηκε. Η επιμορφώτρια εφάρμοσε βιωματικά στην ολομέλεια την παραπάνω τεχνική. 14Στη συνέχεια διένειμε ένα πίνακα, στον οποίο ο καθένας έπρεπε να γράψει τρία σημαντικά θέματα που αποκόμισε και κατά την επίσκεψή του στο μουσείο το πρωί και κατά το θεωρητικό μάθημα το απόγευμα, και τα οποία θα μπορούσε να μεταφέρει στην τάξη του, κάνοντας και τη σχετική αυτοαξιολόγηση ο καθένας /καθεμία.

Οι περισσότερες απαντήσεις είχαν το εξής περιεχόμενο:

  • υπάρχουν διαφορετικές στρατηγικές για την κατανόηση ενός κειμένου:predictive, questioning, clarifying, summarizing
  • το Jigsaw είναι μια μέθοδος συνεργατικής μάθησης
  • η επίσκεψη στο μουσείο κατέδειξε με ποιο τρόπο μπορεί ο εκπαιδευτικός να συμπεριλάβει την τέχνη στο μάθημά του για να διδάξει μια καινούρια ενότητα
  • οι ομαδοσυνεργατικές στρατηγικές μάθησης θα πρέπει να εστιάζουν στο πώς οι μαθητές θα δουλεύουν το ίδιο μεταξύ τους και να χρησιμοποιούν όλες τις δυνατότητες τους για να παράξουν το επιθυμητό αποτέλεσμα και έτσι γίνονται όλοι συνυπεύθυνοι και αποκτούν και αυτοεκτίμηση.

4η μέρα: 18-1-2023, Ημέρα Τετάρτη

Κατά την 4η ημέρα, ημέρα Τετάρτη, οι εκπαιδευόμενοι συναντηθήκαμε στο συνεδριακό χώρο του Space και από τις 9.00 πμ ως τις 13.00μμ και από τις 14.00 -17.00 και παρακολουθήσαμε τις εξής παρεμβάσεις: Content and Language Intergrated Learning (Ενσωματωμένο περιεχόμενο και γλώσσα) και Visible learning. Innovation in Assessment and Learning. Student wellbeing. Cultivating Empathy and Mindfulness (Oρατή μάθηση.Καινοτομία στην Αξιολόγηση και στη μάθηση. Ευημερία των μαθητών. Καλλιεργώντας την ενσυναίσθηση και την Ενσυνειδητότητα).

H επιμορφώτρια παρουσίασε την εκπαιδευτική τεχνική του CLIL, η οποία εφαρμόζεται στην εκπαίδευση δίγλωσσων μαθητών (παλλινοστούντων, προσφύγων, μεταναστών) ή όταν ένα επιστημονικό αντικείμενο διδάσκεται σε ξένη γλώσσα. Η CLIL (Content and 15Language Integrated Learning) είναι μια καινοτόμος, βιωματική μέθοδος διδασκαλίας που εφαρμόζεται σε ευρωπαϊκό επίπεδο στα σύγχρονα μοντέλα εκπαίδευσης. Πρόκειται, λοιπόν, για μια πρωτοποριακή μέθοδο που στηρίζεται στην ιδεολογία «μέσα απ’ τον κόσμο μαθαίνω τη γλώσσα».  Η γλώσσα και το περιεχόμενο του αντικειμένου διδάσκονται ως σύνολο, από το οποίο ο μαθητής έχει πολλαπλά οφέλη. Μέσω της τριβής με αυθεντικά κείμενα και ερεθίσματα από τον «πραγματικό κόσμο», επιτυγχάνεται όχι μόνο ένα υψηλότερο επίπεδο δεξιοτήτων στη ξένη γλώσσα, σε σχέση με αυτό που αποκτάται στο παραδοσιακό μάθημα, αλλά και αφομοιώνεται κατά κανόνα καλύτερα το περιεχόμενο του επιστημονικού αντικειμένου που διδάσκεται, ενώ αναπτύσσονται και διαπολιτισμικές ικανότητες. Οι μαθητές στα προγράμματα που εφαρμόζουν τη μέθοδο του CLIL συνεχίζουν να ασχολούνται με την ίδια ενότητα όχι μέσα από τα βιβλία, αλλά μέσα από άλλες δραστηριότητες, όπως είναι το τραγούδι, οι χειροτεχνίες και διάφορα παιχνίδια. Η συγκεκριμένη μέθοδος δημιουργεί τις προϋποθέσεις για καλύτερη συγκράτηση στη μνήμη των μαθητών του ακαδημαϊκού λεξιλογίου των σχολικών εγχειριδίων. Μια στοχευμένη διδασκαλία λεξιλογίου βοηθάει τους μαθητές στον εντοπισμό και τη συγκράτηση του λεξιλογίου, αλλά και η δυνατότητα που παρέχει το CLIL να χρησιμοποιούνται με ευχέρεια οι γλώσσες των μαθητών, δημιουργεί ευχάριστο κλίμα και θετική στάση απέναντι στις γλώσσες που επηρεάζει θετικά τους μαθητές στην κατάκτηση του λεξιλογίου.

Η θεωρία του CLIL εμπεριέχει 4 στοιχεία (4 contents του CLIL): Culture (πολιτισμός), communication (επικοινωνία), content (περιεχόμενο) , Cognition (σκέψη) και η μάθηση διαμορφώνεται με βάση τα: α)about learning b) for learning και γ) through learning.

16Τεχνικές της εκπαιδευόμενης: Στη διάρκεια της παρουσίασης αυτής της θεωρίας η επιμορφώτρια ενέπλεξε τους εκπαιδευόμενους, χωρίζοντας τους πολλές φορές σε διαφορετικές ομάδες, ανακαλώντας τους στη μνήμη πώς λειτούργησαν, όταν έπρεπε να συνεργαστούν για να φτιαχτεί η γέφυρα. Κάλεσε τους εκπαιδευόμενους να συμπληρώσουν με κουίζ τα χαρακτηριστικά της θεωρίας αυτής και έτσι υπήρξε αυτοαξιολόγηση για τον κάθε εκπαιδευόμενο ξεχωριστά.

Στο β΄ μέρος έγινε η παρουσίαση της θεωρίας ορατής μάθησης. Εμπνευστής της μάθησης αυτής ο John Hattie σύμφωνα με τον οποίο "Η ορατή διδασκαλία και μάθηση συμβαίνει όταν οι εκπαιδευτικοί βλέπουν τη μάθηση μέσα από τα μάτια των μαθητών και τους βοηθούν να γίνουν οι δικοί τους δάσκαλοι". Το βιβλίο του Visible Learning το 2009 επιλέχθηκε για να βοηθήσει τους δασκάλους να «αξιολογούν τη δική τους διδασκαλία» με στόχο να δώσει στους εκπαιδευτικούς καλύτερη κατανόηση των θετικών ή αρνητικών επιπτώσεων στη μάθηση των μαθητών. Η επιμορφώτρια ενεργοποίησε τους εκπαιδευόμενους, παρουσιάζοντας μας ένα βίντεο, όπου ο ίδιος ο εμπνευστής της μάθησης αυτής, ο Hattie, παρουσίαζε τη θεωρία του, ζητώντας μας να εντοπίσουμε λέξεις κλειδιά που να διευκρινίζουν τα χαρακτηριστικά της ορατής μάθησης.

17Στη συνέχεια στο πλαίσιο του Mindfulness (Καλλιεργώντας την ενσυναίσθηση και την Ενσυνειδητότητα) η επιμορφώτρια με παιγνιώδη τρόπο έδωσε τη δυνατότητα και την ευκαιρία στους εκπαιδευόμενους, αφού χώρισε ομάδες, να μιλήσουν για το εκπαιδευτικό σύστημα των χωρών από τις οποίες προέρχονται: Πολωνία, Ελλάδα, Λετονία, Ιταλία, Βέλγιο, Ολλανδία.

Η επιμορφώτρια κατά τη διάρκεια της ημέρας αυτής, λόγω και των πολλών ωρών μαθημάτων, χρησιμοποίησε πολλές φορές τεχνικές χαλάρωσης της ομάδας, όπως εισπνοή σε 4 χρόνους, κράτημα του αέρα για 4 χρόνους, εκπνοή σε 4 χρόνους, κράτημα του αέρα και χαλάρωση μέσω κινήσεων του σώματος.

H ημέρα έκλεισε με την επίσκεψή μας στο μουσείο μοντέρνας τέχνης Reina Sofia, όπου είδαμε έργα των Νταλί, Πικάσο και Μιρό.

 

 

 

 

 

 5η ημέρα: 19-1-2023, Ημέρα Πέμπτη

Επισκεφθήκαμε το σχολείο John Lennon στο προάστιο Fuenlabrada της Μαδρίτης. Ήταν ένα δημοτικό σχολείο με μαθητές 6-12 ετών και με τρεις τάξεις προσχολικής αγωγής (3-6 ετών μαθητές). Πρόκειται για δημόσιο δίγλωσσο σχολείο, στο οποίο διδάσκονται οι μαθητές στη ισπανική γλώσσα τα μαθήματα της γλώσσας και των μαθηματικών και όλα τα υπόλοιπα μαθήματα στην αγγλική . 18Ουσιαστικά είδαμε στην πράξη την τεχνική του CLIL. Το όνομα του προέκυψε ύστερα από ψηφοφορία και εισήγηση των δασκάλων στο δήμο Μαδρίτης στις αρχές της δεκαετία του 1980 και αποτελεί τόπο εφαρμογής καινοτόμων μεθόδων διδασκαλίας.

Λειτουργεί ως δίγλωσσο από το 2006. Τα παιδιά προέρχονται από οικογένειες μεσαίας και κάτω οικονομικής κατάστασης και μεταναστών.

Ο τρόπος διδασκαλίας σημαίνει ότι κάθε τάξη έχει ουσιαστικά δυο δασκάλους: έναν για τη γλώσσα και τα μαθηματικά και ένα για τα υπόλοιπα μαθήματα. Στο σχολείο εργάζονται και βοηθοί δάσκαλοι, οι οποίοι προέρχονταν από χώρες που μητρική τους γλώσσα είναι τα αγγλικά.

19Όλες οι αίθουσες διδασκαλίας ήταν εξοπλισμένες με υπολογιστές και βιντεοπροβολείς.

Αρχικά είδαμε μάθημα της Ισπανικής ιστορίας σε μαθητές της Στ΄ Δημοτικού, η οποία διδάσκονταν στα αγγλικά . Η καθηγήτρια ανέθετε σε κάποιο μαθητή να διαβάσει μια μικρή παράγραφο, στη συνέχεια έδινε το χρόνο στους μαθητές του ίδιου θρανίου να συζητήσουν μεταξύ τους το περιεχόμενο του μαθήματος και τέλος η ίδια έκανε την περίληψη. Στη συνέχεια είδαμε τον χώρο των φυσικών επιστημών, οποίος ήταν πλήρως εξοπλισμένος για δημοτικό σχολείο (στην Ισπανία το δημοτικό ονομάζεται κολλέγιο, ενώ το γυμνάσιο ινστιτούτο.)20

  

  

21Εντύπωση έκανε η διδασκαλία του μαθήματος της αγγλικής γλώσσα σε μαθητές β΄ δημοτικού, χωρισμένους σε 4 ομάδες ως εξής: μια ομάδα με τη βοηθό δασκάλα εξασκούσε προφορικά τους μαθητές στην αγγλική γλώσσα, η βασική δασκάλα της τάξης με μια άλλη ομάδα διάβαζε και εξηγούσε άγνωστες λέξεις από βιβλίο, κάνοντας αντιστοιχία του περιεχομένου της γλώσσας με το αντικείμενο. Η άλλη ομάδα φορώντας ακουστικά μέσω τάμπλετ εξασκούνταν στα αγγλικά μέσω παιχνιδιών που υπήρχαν και η τελευταία ομάδα έλυνε ασκήσεις και ζωγράφιζε. Εξίσου σημαντικό ήταν ότι οι μαθητές στην προσπάθεια επικοινωνίας μαζί μας χρησιμοποιούσαν στις πρώτες τάξεις την ισπανική γλώσσα, ενώ στις μεγαλύτερες τάξεις επικοινωνούσαν αγγλικά.

Τέλος, σημαντικό για το σχολείο ήταν ότι στο σχολείο λειτουργούσε και το καινοτόμο πρόγραμμα υποστήριξης των μαθητών στο φάσμα του αυτισμού.

Η χρηματοδότηση στο σχολείο προέρχεται από το δήμο Μαδρίτης, ο οποίος πληρώνει για τα δημοτικά σχολεία όλα τα έξοδα λειτουργίας του σχολείου (ύδρευση, ηλεκτρισμός, θέρμανση) και δίνεται επιχορήγηση για τα υπόλοιπα λειτουργικά έξοδα του σχολείου. Τα μαθήματα λειτουργούν από τις 8:30-14:00 με ένα διάλειμμα μισής ώρας από τις 12.00-12.30. Οι εναλλαγές των δάσκαλων από ώρα σε ώρα γίνονταν χωρίς το χτύπημα κουδουνιού. Στις μικρές τάξεις τα βιβλία οι μαθητές τα αφήνουν στο σχολείο και δίνονται δραστηριότητες προαιρετικές μέσω blog της δασκάλας και στις μεγαλύτερες δίνονται εργασίες για το σπίτι.

Το σχολείο το οποίο επισκεφθήκαμε δεν αποτελεί τον κανόνα για τη λειτουργία των σχολείων της Ισπανίας είτε στην πρωτοβάθμια είτε στη δευτεροβάθμια και ο ιδιαίτερος τρόπος λειτουργίας του στηρίζεται και στις καινοτομίες που με διάθεση εισάγουν οι εκπαιδευτικοί που εργάζονται σε αυτό και οι οποίοι είναι στην πλειονότητά τους νέοι.

22

6η μέρα : 20-1-2023, Ημέρα Παρασκευή

Tην Παρασκευή 20-1-2023, στο χώρο του Spaces πραγματοποιήθηκε δίωρη συνάντηση της ομάδας με την επιμορφώτρια με θέμα Universal design for learning. Αρχικά με τη βοήθεια 2 video η επιμορφώτρια εισήγαγε τους εκπαιδευόμενους στην έννοια της Καθολικής σχεδίασης για τη μάθηση και στη σημασία να λαμβάνονται υπόψη οι διαφορετικές εμπειρίες, οι ανάγκες και ο ιδιαίτερος τρόπος που μαθαίνει ο καθένας.

23Με το α΄ βίντεο οι εκπαιδευόμενοι κλήθηκαν να σκεφθούν σε ομάδες των 2 ατόμων από διαφορετική χώρα ο καθένας με ποιο τρόπο θα ετοίμαζαν ένα γεύμα σε ανθρώπους οι οποίοι είχαν διαφορετικές διατροφικές συνήθειες, χρησιμοποιώντας πιάτα από τις χώρες τους. Από την άσκηση προέκυψε η δυσκολία του συνδυασμού τροφών, ώστε όλων οι ανάγκες να ικανοποιηθούν. Ωστόσο κάθε ομάδα βρήκε διαφορετικό τρόπο για να ξεπεράσει τις δυσκολίες.

Στη συνέχεια ζήτησε από τον καθένα -καθεμιά να σκεφθεί το δικό του μειονέκτημα (disability), δείχνοντας ταυτόχρονα ένα βίντεο στο οποίο γινόταν λόγος για αναπηρίες και πώς ξεπερνιούνται στην καθημερινή ζωή.

Στη συνέχεια δόθηκε ο ορισμός του καθολικού σχεδιασμού για τη μάθηση: Πρόκειται για το σχεδιασμό και τη σύνθεση ενός περιβάλλοντος με τρόπο ώστε να μπορεί να είναι προσβάσιμο, κατανοητό και να χρησιμοποιείται από την πλειονότητα των ανθρώπων, ανεξάρτητα από ηλικία, μέγεθος, ικανότητες και αναπηρίες.

Η συνάντηση έκλεισε με το συμπέρασμα που έχει ισχύ στην εκπαίδευση τόσο των ενηλίκων όσο και των ανηλίκων ότι κάθε διδασκαλία πρέπει να περιλαμβάνει τρία πράγματα: α) the why of learning (γιατί πρέπει να μάθω κάτι), β) the How of learning (To πώς θα το μάθω ) και γ) the what of learning (τι έχω μάθει ).24

Το μεσημέρι της Παρασκευής της 20-1-2023 η ομάδα μετακινήθηκε στο Τολέδο, το οποίο ήταν η πρώτη πρωτεύουσα της Ισπανίας από το 10ο -15ο αι και ισχυρό θρησκευτικό και πολιτιστικό κέντρο. Πρόκειται για μια όμορφη πόλη 82.000 κατοίκων επί της δεξιάς όχθης του ποταμού Τάγου, στην οποία συνυπήρχαν ως το 1492 χριστιανοί, εβραίοι και μουσουλμάνοι, αφήνοντας το πολιτιστικό τους αποτύπωμα. Από το 1986, περιλαμβάνεται στον κατάλογο των μνημείων παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς της UNESCO και αποτελεί μια ολόκληρη πόλη μουσείο ιστορίας και αρχιτεκτονικής.

Οι σταθμοί μας στην πόλη του Τολέδο ήταν:

Α) Το μοναστήρι του Αγίου Ιωάννη των Βασιλιάδων , έξω από το οποίο βρίσκεται το άγαλμα της Ισαβέλλας της Α΄. Στον εξωτερικό χώρο του μοναστηριού υπήρχαν ψηλά κρεμασμένες αλυσίδες, τις οποίες κρεμούσαν κάθε φορά που ένας χριστιανός σκλαβωμένος από τους μουσουλμάνους απελευθερωνόταν.25

 

Β) Συναγωγή του Ελ Τράνσιτο, στο χώρο του οποίου στεγάζεται το Σερφαδίτικο μουσείο: Η μαγευτική συναγωγή χτίστηκε μετά από ειδική άδεια του Βασιλιά Πέδρο I από τον Samuel Ηα-levi. Θεωρείται η πιο όμορφη μεσαιωνική συναγωγή και η καλύτερα συντηρημένη σε όλο τον κόσμο. H διακόσμηση της συναγωγής είναι φτιαγμένη από γύψο. Το μεγαλύτερο μέρος των Εβραίων του Τολέδο εκδιώχτηκε το 1492, 26ενώ όσοι παρέμειναν αναγκάστηκαν να γίνουν χριστιανοί. Η συναγωγή άνοιξε ως μουσείο το 1971. Μετά την εκδίωξη των Εβραίων από τη Ισαβέλλα την Α΄ και τον Φερδινάνδο της Αραγωνίας, κάποιοι κατέφυγαν στο Μαρόκο, κάποιοι στη Πορτογαλία και κάποιοι στην Ελλάδα (σεφαραδίτικη κοινότητα της Θεσσαλονίκης), όπου ανέπτυξαν κοινότητες στις οποίες επιβίωσε ο εβραϊσμός και μια μορφή της μεσαιωνικής ισπανικής γλώσσας. Σήμερα η συναγωγή στεγάζει το μουσείο Σεφαρδί. Οι εκθέσεις στο μουσείο αυτό περιλαμβάνουν την ιστορία της Εβραϊκής κουλτούρας στην Ισπανία, αρχαιολογικά ευρήματα, κουστούμια και εθιμοτυπικά αντικείμενα. Σε εξωτερικό υπήρχε αναπαράσταση εβραϊκού νεκροταφείου, με ταφόπλακες, οι οποίες βρέθηκαν σε διάφορες περιοχές της Ισπανίας.

 

 

Γ) Εκκλησία του Σαν Τομέ, όπου βρίσκεται η τοιχογραφία του Δομίνικου Θεοτοκόπουλου με τίτλο «η ταφή του κόμη του Οργάθ», όπου εικονίζεται και ο ίδιος ο ζωγράφος και ο γιος του. Όλα τα πρόσωπα της σύνθεσης είναι πρόσωπα υπαρκτά της εποχής του και στον πίνακα συνδυάζει τις τεχνικές από την ορθόδοξηπαράδοσημε αυτές από την ιταλική σχολή και από την ισπανική. Αυτός ο πίνακας έγινε για να τιμήσει αυτόν τον ευγενή που ήταν σημαντικός ευεργέτης στο Τολέδο και ξεχώρισε για τις φιλανθρωπικές του πράξεις, συμβάλλοντας στην ανοικοδόμηση ενοριακών εκκλησιών όπως αυτή.

27

Δ) Ο  καθεδρικός ναός της Παναγίας σε γοτθικό ρυθμό με ποικιλία άλλωναρχιτεκτονικών ρυθμών και είναι ο τέταρτος καλύτερα διατηρημένος καθεδρικός ναός στην Ευρώπη με έργα των Γκόγια και Δομίνικου Θεοτοκόπουλου. 

28

Ε) Πλατεία Θοκοδoβέρ : κύρια πλατεία του Τολέδου όπου υπήρχε αγορά, και γινόταν αγοραπωλησίες ζώων και εκεί γίνονταν και οι δίκες της Ιεράς Εξέτασης. Περιβάλλεται από κτίρια καστιγιάνικης αρχιτεκτονικής.

29

Στ) Αλκάθαρ: Η ξενάγηση τελείωσε στο Αλκάθαρ περίφημο τετράγωνο οχυρό οικοδόμημα με πύργους σε κάθε γωνία που δεσπόζει από λόφου στην πόλη. Πιστεύεται ότι σε αυτήν την τοποθεσία υπήρχαν διαφορετικά είδη φρουρίων από τους ρωμαϊκούς χρόνους δεδομένης της καλής ορατότητας του εδάφους που έχει κάποιος από αυτό το μέρος. Κατά τη διάρκεια του Ισπανικού Εμφυλίου Πολέμου, το Αλκαζάρ του Τολέδο καταστράφηκε εντελώς και έπρεπε να ξαναχτιστεί. Εκεί στεγάζεται το Μουσείο Στρατού και η Βιβλιοθήκη του Castilla-LaMancha, στον τελευταίο όροφο του Alcázar de Toledo, η οποία διαθέτει καταπληκτική θέα στην πόλη.

30

7η μέρα : 21-1-2023, ημέρα Σάββατο

Η ομάδα συναντήθηκε στο ξενοδοχείο Puerta de Toledo, όπου σε ομάδες συνεργαστήκαμε για το παραδοτέο της εργασίας μας σε τρεις διαφάνειες για κάθε ομάδα και έπρεπε να περιλαμβάνει τα εξής:

1η διαφάνεια: Τι έμαθα (What I have learned).31

2η διαφάνεια: Ποιες είναι οι πιο αντιπροσωπευτικές φωτογραφίες της εμπειρίας σας (The most representative pictures of our experience, for dissemination)

3η διαφάνεια: Πρακτικές εφαρμογές της εμπειρίας μας με τους μαθητές μας, επιστρέφοντας στο σχολείο μας σχετικά με τη διδασκαλία και τη μάθηση (Practical application with students (dessermination) of teaching and learning).

 

 

Αποτίμηση της εμπειρίας μας και της συμμετοχής μας στο πρόγραμμα «Innovative Methodologies for Teaching and Learning» στη Μαδρίτη

15-21 Ιανουαρίου 2023.

  • Αποκτήσαμε γνώσεις για την Ισπανική Ιστορία, τον Πολιτισμό, το φυσικό περιβάλλον (We acquired knowledge about the history, culture and physical environment of Spain).
  • Η πόλη του Τολέδο είναι μια όμορφη πόλη, μια πόλη βγαλμένη από μεσαιωνικό παραμύθι και πρωτεύουσα της Ισπανίας από τον 10οως τον 15οαιώνα. Συγκαταλέγεται από την Ουνέσκο στα Μνημεία Παγκόσμιας Πολιτιστικής κληρονομιάς (Toledo is a city of exquisite beauty that echoes medieval tales. It was the capital of Spain from the 10th to 15th century and has been declared by UNESCO a World Heritage).
  • Διδαχθήκαμε νέες διδακτικές μεθόδους με έμφαση σε εκείνη του CLIL, η οποία χρησιμοποιείται στα δίγλωσσα σχολεία (We got to know new teaching methods with emphasis on CLIL, which is used in bilingual).
  • Η σημασία της καλλιέργειας στους μαθητές μας κοινωνικών δεξιοτήτων, κριτικής σκέψης, συνεργασίας, δεξιοτήτων γραμματισμού και ζωής (The importance of developing social skills, critical thinking, collaboration, literacy and life skills to our students.).
  • Η σημασία του να μαθαίνουμε μέσα από τις εμπειρίες τις δικές μας και των άλλων (The importance of learning not only through our own experience but from other people’s experience as well.
  • Η καλύτερη μάθηση πραγματοποιείται μέσω της συνεργασίας. Μια τάξη που συνεργάζεται είναι μια θορυβώδης τάξη αλλά έχει πλεονεκτήματα και θετικά για τους μαθητές μας (Effective learning is best achieved through collaboration. Collaborative learning in the classroom can be noisy but it has great benefits for students).
  • Το κίνητρο είναι σημαντικό για τη διαδικασία της μάθησης και αυτό μπορεί να γίνει μέσω της παιχνιδοποίησης (Motivation is important for the learning procedure and students can be motivated through gamification).
  • Η μάθηση μέσω της εμπειρίας είναι πολύ σημαντική, λόγω της ενσωμάτωσης εξωσχολικών στοιχείων στη μάθηση (Experiential learning is very important due to the integration of out-of-school elements in learning).
  • Στην αξιολόγηση θα πρέπει να υπάρχει ανατροφοδότηση τόσο για το μαθητή, όσο και για τον καθηγητή (During the assessment procedure there should be feedback for both the student and the teacher.
  • Στην εκπαίδευση ενηλίκων είναι απαραίτητη η μάθηση μέσα από την πράξη (In Adult Education learning by doing is necessary).
  • Η χρήση των ψηφιακών εργαλείων αξιολόγησης είναι απολύτως απαραίτητη στη διδασκαλία (The use of digital evaluation tools is essential in teaching).
  • Το Jigsaw είναι ένας πολύ ενδιαφέρον τρόπος για να κάνει κανείς τους μαθητές να εμπιστευτούν και να μιλήσουν ο ένας στον άλλο για πράγματα που έμαθαν. Με αυτό τον τρόπο οι μαθητές αποκτούν υπευθυνότητα και αυτοπεποίθηση (Jigsaw is an interesting way to make students trust and talk to each other about things they have learned. In this way students grow responsibility and self-esteem).
  • Η ορατή μάθηση είναι το αποτέλεσμα της έρευνας στο περιβάλλον του παιδιού και του σχολείου με συμπερίληψη στρατηγικών διδασκαλίας και στόχων, ώστε οι μαθητές να έχουν το όφελος να διδάσκονται από ένα σπουδαίο εκπαιδευτικό όχι κατά τύχη, αλλά σχεδιασμένα (Visible learning is the result of research in the child’s and school’s background, including teaching strategies and goals so that students can reap the benefits of being taught by a great teacher, not by chance but through planning.
  • Είδαμε εφαρμογή της μεθόδου CLIL στην πράξη, κάτι που μας ήταν εξαιρετικά χρήσιμο (We saw CLIL in practice, which was extremely useful to us).
  • Είχαμε την ευκαιρία να ανταλλάξουμε απόψεις για τα εκπαιδευτικά συστήματα σε διάφορες ευρωπαΐκές χώρες (We had the opportunity of exchanging opinions about the educational systems around Europe).
  • Είναι πολύ σημαντική η χρήση τεχνικών χαλάρωσης από τους μαθητές, ώστε να είναι πιο δεκτικοί στη μάθηση, με χρήση τεχνικών που καλλιεργούν την Ενσυναίσθηση και την Ενσυνειδητότητα (Relaxation techniques are important for students, so they can be more receptive to learning, through mindfulness and empathy).

32

 

Για το Μουσικό σχολείο Αγρινίου

Οι συντάξασες την έκθεση πεπραγμένων:

Γεωργακοπούλου Αγλαϊα, ΠΕ79.01

Μπεκούλη Ευδοξία, ΠΕ02